Az MKFE írásban fordult a közlekedésért felelős helyettes államtitkárhoz, továbbá a közúti ellenőrzést végző hatóságokhoz annak érdekében, hogy sikerüljön közös hazai és európai megoldást találni a vállalkozások határtorlódások, útlezárások miatti veszteségeinek csökkentésére, valamint az esetlegesen kialakult túlvezetések méltányos kezelésére.
Európa határain és közútjain rendkívüli mértéket öltött az illegális migránsok jelenléte, ami miatt szinte lehetetlen tartani az előre betervezett menetidőket, hiszen a tranzit országok hatóságai folyamatosan ellenőrzéseket tartanak a határokon. Mindennaposak a több kilométeres kamionsorok, és mivel ezek gyakran előre be nem jelentett szúrópróba szerű ellenőrzések következtében alakulnak ki, emiatt a legtöbb esetben gyakorlatilag lehetetlen az előzetes tájékozódás.
A hasonló esetekre szolgál a gyakran „AETR”-ként emlegetett, 561/2006-os uniós rendelet egyik rendelkezése (12. cikk), mely értelmében a járművezető – annak érdekében, hogy a gépjármű megfelelő megállóhelyre érhessen – eltérhet a minimális pihenőidőre vonatkozó követelményektől és maximális vezetési időtől. Mint ez tagjaink előtt pontosan ismert, azzal a feltétellel, hogy a megállóhelyre való megérkezéskor a gépkocsivezetőnek kézi bejegyzéssel fel kell jegyeznie az eltérés okát.
A szóban forgó rendelkezés értelmezésére kiadott uniós, ún. 1. számú iránymutatás részletesen leírja a követendő eljárást, és az eltérés jogosságának feltételeit. Kérjük, figyelmesen olvassák el, ITT!
xxx
Az említett jogszabályi rendelkezés azonban egyrészt nem teszi lehetővé a rendelettől való eltérést olyan okok miatt, amelyek már az utazás megkezdése előtt is ismertek voltak, továbbá egyáltalán nem jelent megoldást az európai közúti személyközlekedés és áruáramlás lassulása, illetve helyenkénti teljes megbénulása miatti kritikus problémákra.
Ezért szükségesnek tartjuk, hogy mind hazai, mind európai színtéren ettől függetlenül szorgalmazzuk egy, a közúti „vis maior” helyzetek átfogó általános kezelésére alkalmas megoldás keresését. Tesszük ezt többek között az IRU-n keresztül, valamint a közlekedésért felelős helyettes államtitkárhoz, és a közúti ellenőrzést végző hatóságokhoz a mai napon eljuttatott megkereséseink útján is.