Ma Konrád, Tivadar napja van.

Napidíjemelés: 85 euró lesz a nemzetközi, 9000 Ft a belföldi napidíj

Érdekképviseleti siker: a nemzetközi közúti árufuvarozásban és személyszállításban adható napidíj 60 euróról 85 euróra, míg a belföldi munkavégzés esetén 3000 forintról 9000 forintra emelkedik – derül ki a Gazdaságfejlesztési Minisztérium MTI-hez is eljuttatott közleményéből ».


 „A nemzetközi viszonylatban több mint 40%-os, a belföldi napidíj esetén háromszoros emelésre az MKFE tett javaslatot, ezúton is köszönjük a kormány gyors döntését  – mondta el az új szabályok bejelentését követően Barna Zsolt az MKFE elnöke. – Az elmúlt hetekben a Gazdaságfejlesztési Minisztérium koordinálásával intenzív szakmai egyeztetés folyt, amelynek részeként a tárca és az érdekképviselet alaposan megvizsgálta a magyar közúti személyszállító és árufuvarozó vállalkozások piaci helyzetét. A legfrissebb, már 2023. első hónapjainak adatait is elemző felmérésből egyértelműen kiderült, hogy a magyar vállalkozások versenyképessége romlik, a hazai cégeket egyre inkább kezdik kiszorítani a piacról a konkurens külföldi fuvarozók, mások mellett a román és bolgár áruszállítók. Ezt a folyamatot az MKFE álláspontja szerint csak gyors és célzott kormányzati beavatkozással lehet megállítani, ezért szorgalmaztuk a napidíjemelés ügyének mielőbbi napirendre tűzését és az új szabályok kidolgozását.

Az MKFE és a GFM közötti egyeztetések során a tárca is hasonló álláspontra helyezkedett, megállapítva, hogy e kedvezőtlen folyamatok megállításához, a munkaerő elvándorlás megfordításához, a versenyképesség visszaszerzéséhez kézenfekvő megoldás lehet az adómentesen adható juttatások felülvizsgálata, ami már rövid távon is éreztethetné kedvező hatását.

Ahogyan arról a közelmúltban a GFM is beszámolt, a régióban a magyar napidíj messze a legalacsonyabb, és a lemaradásunk különösen nagy a két legfontosabb versenytársországhoz, Romániához és Bulgáriához képest. Ráadásul az elmúlt években számos olyan esemény és változás történt – a Mobilitási csomag hatásai, a COVID-19 pandemia, az orosz-ukrán konfliktus, az üzemanyagárak drasztikus emelkedése – amelyek negatívan hatottak az alágazatra. E folyamatok eredményeként a szállításra rakódó költségek az elmúlt két évben a nemzetközi fuvarozásban 25, a belföldi fuvarozásban 35 százalékkal emelkedtek. Tovább rontja a helyzetet az alágazatot sújtó sofőrhiány, ami jelentős béremelkedési kényszerrel jár.

 „A belföldön és külföldön is megfigyelhető további piacvesztés, a bérverseny, valamint a 10 ezer főre tehető sofőrhiány kezelése érdekében a kormány áttekintette a helyzetet – áll a GFM közleményében. – A kormány a versenyjavítást célzó lépések közül elsőként az adómentesen nyújtható napidíjat korrigálta, a megváltozott piaci helyzethez igazítva.  A kormány a Gazdaságfejlesztési Minisztérium javaslatát elfogadva az adómentesen adható napidíjat belföldi kiküldetés esetén 3 ezer forintról 9 ezer forintra, míg külföldi kiküldetés esetén 60 euróról 85 euróra emeli. A magyar cégekre vonatkozó napidíjak ennek köszönhetően régiós összevetésben a legmagasabbak közé fognak tartozni.

Az új szabályok alkalmazásának részleteiről a Magyar Közlönyben történő megjelenést követően adunk tájékoztatást.

MKFE Kommunikáció

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.