Ma Olivér napja van.

Érdekképviseleti állásfoglalás az autóbuszok e-útdíjrendszerbe történő átsorolásának halasztásáról

Az utolsó pillanatban módosította a kormány az útdíjtörvényt, az útdíj mértékéről és az útdíjköteles utakról szóló útdíjrendeletet, valamint a használati díj megfizetése ellenében használható autópályákról, autóutakról, főutakról és azok díjáról szóló díjrendeletet. A módosítások alapján 2024. február 1-től továbbra is a használati díj alapú rendszerben, e-matrica vásárlásával tudják rendezni az úthasználók a 3,5 t feletti autóbuszok úthasználatának díját.

A jogszabályváltozással kapcsolatban a NÚSZ Zrt. többnyelvű tájékoztatást tett közzé, utalva arra, hogy a 3,5 t megengedett legnagyobb össztömeg feletti autóbuszok e-útdíj-rendszerbe sorolásáról a díjpolitikai döntésekben illetékes szakminisztérium, az érdekképviseletek és az útdíjszedő részvételével folytatódnak az egyeztetések és aktív párbeszéd zajlik.

A meghatározó hazai közúti fuvarozói érdekképviseleti szervezetek, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) üdvözli a teljes szakmai egyetértés mellett meghozott kormányzati döntést, amelynek fő oka a két szakmai szervezet által 2023 őszén, az útdíjtörvény és a vonatkozó kormányrendeletek módosítási tervezetének ismeretében napirendre tűzött – az e-útdíjrendszerbe átemelt autóbuszok műszaki jellegű megbontására vonatkozó – javaslat volt.

Az érdekképviseletek szakmai álláspontja, hogy az autóbuszos személyszállítók számára is méltányos údíjfizetési rendszer alapja a nagy- és kisjárművek elkülönítése a fizetendő díjtételek tekintetében. A „kisbuszokra” alkalmazandó kedvezményes díjtétel enyhíthet az érintett szolgáltató kör díjterhein, amely terhek végsősoron a megrendelői oldalnál csapódnak le és óhatatlanul a megrendelések visszaesésével járnak.

A szakmai szervezetek ezért továbbra is rendkívüli jelentőséget tulajdonítanak az aktív párbeszédnek, melyben partnerként tekintenek kormányzati oldalról az Építési és Közlekedési Minisztérium, a Nemzetgazdasági Minisztérium, illetve a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. döntéshozóira.

A mostani halasztás mellett a szervezetek folytatják az M2 és M3 járműkategóriák J2 díjosztályon belüli szétválasztására irányuló érdekérvényesítést, és bizakodva várják a jogalkotási folyamaton belül a jogszabálytervezet társadalmi egyeztetésre bocsátását, illetve egy konszenzuson alapuló, a fenti szakmai elvárásokat méltányló szabályozás megszületését.  Az érdekképviseletek kiemelten fontosnak tartják, hogy a NÚSZ támogatásával magvalósított, a nehéztehergépjármű üzemeltetők működését támogató útdíjkalkulátorhoz hasonlóan a HU-GO rendszerbe történő integrációt megelőzően az autóbuszok számára is elérhetővé váljon egy olyan online útdíjkalkulátor, amely lehetővé teszi a vállalkozások számára a költségeik – és megbízási díjaik – előzetes kalkulációját.
Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.