Fontos tudnivaló a HU-GO-rendszerben közlekedő járművek vezetőinek, hogy a magyar útdjszámításnál egy-egy jármű vagy járműszerelvény létező összes tengelyeinek száma a díjszámítás alapja! Azok a tengelyek is számítanak tehát, melyek éppen felemelt állapotban vannak, s nem érintik az utat!
A használatarányos magyar útdíjrendszer 2024. január 1-jei változásainak egyik eleme, hogy bevezették a J5-ös tengelykategóriát. A klasszikus öttengelyes járműszerelvényeket tehát mindig a J5-ös csoportba kell kategorizálni: akkor is, ha a hátsó tengelycsoport egyik tengelye esetleg felemelt állapotban van út közben.
Ez azért fontos, mert a tengelyszámok helytelen vagy valótlan beállítása útdíjbírságot eredményezhet! 2024. január 1. óta a J4-es díjkategóriába csak a négytengelyes útdíjköteles gépjárművek tartoznak. Az öt ill. ennél többtengelyes úthasználók a HU-GO internetes felületén, valamint az erre alkalmas fedélzeti eszközökön tudják végrehajtani a helyes tengelyszám átállítását, beállítását.
A NÚSZ „Gyakori kérdések felülete” megerősíti, hogy a díjköteles gépjárműveknél és vontatmányainál a felemelt tengelyt is figyelembe kell venni a tengelyszám meghatározásakor. A kéttengelyes nyerges vontatóhoz kapcsolt háromtengelyes félpótkocsi tehát a 2024. január 1-jével bevezetett J5 kategóriába tartozik, még akkor is, ha a félpótkocsi bármely tengelye(i) felemelt állapotban vannak.
A 209/2013. Korm. rendelet 2/A. §-a szerint a díjköteles jármű vontatásánál tesz különbséget, hogy a vontató jármű tengelyeihez a vontatott díjköteles gépjármű úttesttel érintkező tengelyszámát kell hozzáadni.
Kapcsolódó híradásunk:
Ellenőrizze járműadatait a NÚSZ fiókjában! »