Ma Cecília napja van.

Kezdeményezés: kiküldetési előírások kiterjesztése unión kívüli fuvarozókra

A mobilitási csomaggal elfogadott, 2022. február 2. óta hatályos kiküldetési szabályok elsősorban az uniós fuvarozókra vonatkoznak. Néhány uniós ország azonban a szabályokat úgy léptette életbe, hogy azok nemcsak az uniós, hanem az unión kívüli vállalkozásokra egyaránt vonatkoznak. Az MKFE a közlekedésről szóló törvény módosításakor ezt már javasolta, de most újból napirendre kívánja venni a kérdést. Ennek érdekében levélben szorgalmazzuk a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, hogy jogszabályban írják elő a harmadik országos vállalkozások számára a kiküldött járművezetők magyarországi bejelentési kötelezettségét.


Az MKFE a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkárának küldött levelében hívta fel a figyelmet arra, hogy Magyarország a kiküldetési szabályokat kizárólag az uniós fuvarozókkal szemben alkalmazza. Tagállami gyakorlatok megerősítik azt, hogy az előírásokat a harmadik országos fuvarozókkal szemben is lehetne érvényesíteni. Erre hivatkozással tett az Egyesület egyrészt javaslatot, hogy a közúti közlekedési törvény módosításával kellene a hatályt bővíteni az unión kívüli vállalkozások beemelésével. Másrészt a harmadik országos cégek nem férnek hozzá az uniós bejelentő oldalhoz, ezért a jogszabálymódosításon túl az NGM Foglalkoztatás-felügyeleti hatósági rendszerét kellene alkalmassá kell tenni a fuvarozói kiküldetési nyilatkozatok benyújtására.

                       Az MKFE 2024. június 11-én megküldött levelét itt olvashatja teljes egészében »


Frissítés (2024. június 20.) – az NGM államtitkárának válasza

Dr. Zöld-Nagy Viktória államtitkár asszony válaszában kiemelte, hogy a közúti közlekedési törvény alapján a közlekedési hatóság, a rendőrség és a NAV jogosult a kiküldetési szabályok ellenőrzésére, de eseti jelleggel a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság is bevonható. Kitért arra is, hogy amennyiben a harmadik országos vállalkozásoknak kötelezettségük lenne a munkavállalóik előzetes bejelentése, az további döntéseket igényelne, hogy azt milyen formában kellene megtenniük. Tekintve, hogy alapvetően az ellenőrzési jogkörök mellett a közúti közlekedési törvény módosítása az ÉKM hatáskörébe tartozik, ezért államtitkár asszony javasolja a közlekedési tárcát ezzel a kezdeményezésünkkel megkeresni.

                       Dr. Zöld-Nagy Viktória munkaerőpiacért, munkavédelemért és foglalkoztatás-felügyeletért felelős helyettes államtitkár 2024. június 19-i válaszát itt olvashatják »


Az MKFE az ÉKM-nél szorgalmazza a szabályok módosítását

Az NGM válaszát követően az MKFE az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkárához fordult a közúti közlekedési törvény szükséges módosítása céljából. Levelünkben hangsúlyoztuk, hogy a foglalkoztatás felügyeleti hatóság meglévő felületét informatikai fejlesztéssel alkalmassá lehetne tenni a kiküldött járművezetők bejelentésére. Annak érdekében, hogy 2025. január 1-jétől a kötelezettség életbe léphessen, mielőbb szükséges a jogi és informatikai háttér előkészítése.

                    Az MKFE 2024. június 21-i levelét itt olvashatják »


Frissítés (2024. július 9.): – az ÉKM tárcaközi egyeztetésre tett ígérete bejelentési kötelezettséggel összefüggésben

Kovács Kornél, az ÉKM Gépjármű-közlekedési és Vasúti Szabályozási Főosztály vezetője írásban azt erősítette meg, hogy a Munka Törvénykönyvének 295. §-a alkalmazandó a harmadik országban székhellyel rendelkező vállalkozásokra. Említést tett arról is, hogy az uniós vállalkozások tekintetében figyelembe kell még venni a közúti közlekedési törvény járművezetők kiküldetésére vonatkozó rendelkezések alfejezet, amely az irányelv szabályait ülteti át a magyar jogrendbe. Főosztályvezető úr a harmadik országban foglalkoztatott, kiküldött munkavállalók bejelentési kötelezettségével kapcsolatos eljárások egyeztetése érdekében felveszi a kapcsolatot a nemzetgazdasági tárca illetékes területével.

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.