Fontos tudnivaló a vállalkozásoknak, hogy 2025. január 16-tól az államigazgatás internetes honlapjaira történő belépésnél megszűnik az ügyfélkapus bejelentkezés, helyette DÁP (Digitális Állampolgárság Program) azonosítót kell használni. A változás számtalan technikai egyszerűsödést eredményez, ezenfelül minősített elektronikus aláírást is biztosít.
A kormányzati portálokon való ügyintézésben a DÁP jelentős egyszerűsítést hoz, mely Önt, munkavállalóit és 14 év feletti családtagjait is érinti. A 2025. január 16-tól esedékes változásra érdemes időben felkészülnie!
A kormányzati honlapokra jelenleg ügyfélkapuval, Ügyfélkapu +-szal, DÁP-pal vagy e-személyazonosító igazolvánnyal, telefonos vagy arcképes azonosítással lehet belépni. A változás kezdő dátuma 2025. január 16., azonban a tervek szerint 2025. december 31-ig az „Ügyfélkapu +” és a „DÁP” egymással párhuzamosan használható lesz.
Érdemes a DÁP-ot választani, mert ezzel könnyebben elérhetővé válnak a szolgáltatások (pl. személyazonosság igazolása, személyes adatok tárolása, bejelentkezés állami oldalakra, erkölcsi bizonyítvány igénylése, időpontfoglalás a kormányablakokba stb.). Előnye az is, hogy minősített elektronikus aláírást fog biztosítani, amelyet az állampolgárok magánszemélyként használhatnak (pl. ingatlan vagy gépjármű adásvétele), és a későbbiekben (a DÁP törvény szerint 2025. június 1-jétől) a közüzemi és közszolgáltatók, valamint a pénzügyi szektor szereplőinek is el kell fogadniuk.
Az új felületen az állami szervek és a hivatali felületek össze vannak kötve. Természetes személyeknek a DÁP mindezen szolgáltatásokat egyetlen mobilalkalmazás keretében nyújtja.
A DÁP használatának feltételei:
♦ személyazonosító okmány (vagy útlevél, jogosítvány)
♦ megfelelő okostelefon
♦ magyar mobiltelefonszám
A DÁP szolgáltatása regisztrációhoz kötött. Regisztrálni bármelyik kormányablakban lehet. Előtte le kell tölteni a Digitális Állampolgárság Program mobilalkalmazását, valamint engedélyezni kell a biometrikus azonosítást, az értesítéseket és a kamera használatát.
Miért célszerű a DÁP-ot választani?
1.) Mert 2025. január 16-án megszüntetik az AVDH hitelesítést, meg fog szűnni az ügyfélkapu.
(AVDH = azonosításra visszavezetett dokumentum-hitelesítés, mely olyan szolgáltatás, amelynek keretében ügyfélkapun keresztül díjmentesen hitelesíthető bármilyen elektronikus dokumentum.)
2.) Mert a DÁP (szintén díjmentesen) minősített elektronikus aláírást biztosít, tehát az AVDH kínálta lehetőségeket ki tudja váltani.
3.) Mert az „Ügyfélkapu +” kizárólag azonosításra szolgál, melynek használatához be kell írni a felhasználónevet és a jelszót, majd a telefonra telepített hitelesítő alkalmazásban generált autentikáló kód megadása is szükséges. A DÁP-nak az e-azonosítás csak egy eleme, valamint csak QR-kód beolvasása szükséges. Nem kell minden alkalommal megadni a felhasználónevet, a jelszót és az applikációban generált hitelesítő kódot.
4.) Negyedszer Mert a végső cél, hogy kizárólag a DÁP maradjon meg, tehát az Ügyfélkapu + kivezetése is terve van véve.
A DÁP feltétele az okostelefon készségszintű használata, mivel a DÁP-ra való átállást követően mindent csak egyetlen felületen lehet intézni.
Hogyan működik az Ügyfélkapu+? — Hasznos szemléltető videó:
Az „Ügyfélkapu +” online internetes felület használatát oktatóvideó segíti, mely ide kattintva megtekinthető.
Jogszabályi háttér:
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény, amelynek hatálya kiterjed többek között a digitális szolgáltatást igénybe vevő természetes személyekre és a gazdálkodó szervezetekre is.