Komoly eredményekről számolt be mai közös sajtótájékoztatóján Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és Wáberer György miniszterelnöki megbízott a közúti áru- és személyszállítás versenyképességének javítására tett eddig megvalósított kormányzati intézkedések kapcsán. Ugyanakkor az államtitkár és az MKFE elnöke is kiemelte, hogy az ágazat jövője szempontjából kiemelt figyelemmel kell kísérnie Magyarországnak az EU Mobilitási Csomagjának vitáit. Homolya Róbert kiemelte, hogy a Kormány határozottan fellép a közép-kelet-európai fuvarozókat hátrányosan érintő javaslatok ellen, és a magyar álláspont kialakításakor támaszkodni fognak az érdekképviselet által összeállított szakértői anyagra. |
Az ágazat magyarországi vállalkozásai versenyhelyzetének erősítését célzó kormányzati intézkedéssorozat legtöbb eleme már megvalósult, azonban a szektor számára súlyos kihívást jelentenek a nyugat-európai protekcionista piacvédő lépések – hangzott el Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és Wáberer György miniszterelnöki megbízott közös sajtótájékoztatóján 2017. június 28-án, Budapesten.
A szállítás és raktározás 2011 óta 6 százalék feletti mértékben járul hozzá a magyar GDP termeléshez, e részarány az összes szektor közül az ötödik legmagasabb mutatót jelenti. A kormány 2015 nyarán Wáberer György miniszterelnöki megbízott javaslatai alapján döntött a hazai közúti fuvarozó vállalkozások versenyképességének növelését szolgáló intézkedésekről.
A kormányhatározatban rögzített célkitűzések döntő többsége mára teljesült: a munkaerőhiány enyhítése érdekében állami finanszírozású hivatásos gépjárművezető képzés indult, amelyet több mint 5000 fő megkezdett, és mostanáig közel kétezren be is fejeztek. A C és D kategóriájú jogosítványok megszerezhetőségét új OKJ szakképesítések segítik, a belföldi árufuvarozásban a fejlesztési tárca visszaállította a korábban uniós rendelkezés alapján 21 évre emelt 18 éves alsó korhatárt. A műszaki előírások módosításával nagymértékben egyszerűsödött az új vagy más uniós tagállamból beszerzett haszonjárművek forgalomba helyezése.
Az elsősorban külföldi fuvarozók jogosulatlan tevékenységének visszaszorítása érdekében a közúti ellenőrzés során helyszíni bírság szabható ki, engedély nélküli fuvarozás esetén a jármű visszatartható, a bírságtételek nőttek. A fuvarengedélyek meglétét vámudvarokon, fel-, le- és átrakodó helyeken is számon kérhetik, a nemzetközi közúti árufuvarozási engedélyek ellenőrzésének támogatására szolgáló új programot az adóhatóság és a rendőrség ellenőrei is használják. Tavasszal megkezdte a célzott közúti ellenőrzéseket a közlekedési hatóságnál erre létrehozott csoport, az általuk kiszabott bírságok összértéke már 200 millió forinthoz közelít.
Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „A hazai közúti fuvarozók számára a jelen és közeljövő legkomolyabb kihívását a nyugat-európai országok uniós alapértékekkel szembe menő protekcionista piacvédelmi intézkedései jelentik. A már megvalósult és tervezett szabályváltozások rontják az európai versenyképességet, veszélyeztetik a munkahelyeket, és a fuvarozói szolgáltatások árának megemelkedését okozzák, aminek a fogyasztók a vesztesei. A magyar kormány minden lehetséges fórumon fellép a közép-európai fuvarozó vállalkozásokat jelentős indokolatlan többletköltségekkel és adminisztratív terhekkel sújtó piaci kiszorítási kísérletekkel szemben.”
Az államtitkár a szakmai érdekképviseletekkel együttműködve rendezendő ügyek között említette a fuvarozó vállalkozások fejlesztéseit segítő, csekély összegű támogatási pályázati rendszer (de minimis) kidolgozását, a megtett úttal arányos útdíjfizetés bírságtételeinek arányosabbá tételét és a nemzeti tengelysúlymérő rendszer zökkenőmentes bevezetésének előkészítését.
Wáberer György miniszterelnöki megbízott kifejtette: „A magyar fuvarozók az elmúlt évtizedek legnagyobb kihívása előtt állnak. A nyugati protekcionista intézkedések következtében az európai fuvarpiac győzteseiből akár annak vesztesei is lehetünk, mivel a már bevezetett előírások megszüntetik a vállalkozásaink eredménytermelő képességét. Ezt azonban nem fogadjuk el, mindenben támogatjuk a magyar kormányzati szerveket annak érdekében, hogy megnyugtató megoldás születhessen Brüsszelben. Összefogunk a Visegrádi Négyek országaiban működő fuvarozó érdekképviseletekkel is, amelyekkel közös fellépést szorgalmazunk. Ez ugyanis nagy erő: a négy ország közel 200 ezer tehergépjárművet üzemeltet és főként a nyugat-európai piacon végez fuvarfeladatokat, egy közös akció felhívná a figyelmet a problémákra.”
A sajtótájékoztató teljes hanganyagát INNEN töltheti le
(Forrás: NFM Kommunikációs Főosztály)
MKFE kommunikáció