Magyar meghívásra 14 uniós tagállam és az Európai Bizottság képviselői egyeztettek miniszteri csúcstalálkozón a közúti közlekedési szektor jövőbeni versenyképességéről 2018. március 6-án, Budapesten. Az MKFE az NFM felkérésére már a budapesti konferencia szakmai programjának összeállításában is közreműködött, a rendezvényen pedig Somogyi Gábor főtitkár, Csányi Gábor nemzetközi titkár, valamint több tagvállalkozásunk képviselője – köztük Lajkó Ferenc a Waberer's International Nyrt. vezérigazgatója, Grófné Molnár Ágota a Gartner Intertrans Hungária Kft. ügyvezetője és az MKFE Zala megyei képviselője, Csiki Tamás, a Transintertop Kft. ügyvezetője, valamint Tóth Csaba, a Trans-Sped Kft. fuvarozási igazgatója, az Egyesület Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megyei képviselője – is részt vett.
„A közúti fuvarozás kulcsszerepet tölt be az európai gazdaságban, a szektor közvetlenül 5 millió főnek biztosít munkát, az ágazatnak tudható be az uniós bruttó össztermék mintegy 2 százaléka. A közlekedés az egyes tagállamokban átlagosan 6-7 százalékkal járul hozzá a nemzeti GDP-hez. Az Európai Bizottság Mobilitási csomagjavaslata túlzott adminisztrációs többletterhet jelenthet a gazdasági szereplők, különösen a kis- és középvállalkozások számára. A szabályozási tervek a közúti szállítás díjainak ugrásszerű, akár 20-30 százalékos növekedését eredményezhetik, ami általános áremelkedéshez vezethet minden termékcsoportban. Az előkészületben lévő változtatások az Európai Unió versenyképességére is kedvezőtlenül hathatnak” – ismertette a megbeszélések tétjét nyitóbeszédében Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.
A tavaly közzétett szabályozási kezdeményezés a közúti árufuvarozási piacra lépésre, a közúti áru- és személyszállítás szakmagyakorlására vonatkozó, és a szektorban tevékenykedő munkavállalók szociális jogait és biztonságát célzó jogalkotási javaslatokat tartalmaz. A bizottsági tervezet az uniós belső közúti áruszállítási piac széttöredezettségéhez vezető hiányosságokat igyekszik kezelni.
A budapesti találkozón a magyar házigazdák mellett Csehország, Észtország, Horvátország, Írország, Lettország, Litvánia, Málta, Lengyelország, Portugália, Románia, Szlovákia, Szlovénia és Spanyolország szakminisztériumai képviseltették magukat. A 14 résztvevő tagállam vállalkozásai az 1000 kilométeren túli közúti szállítások hozzávetőleg 88 százalékát bonyolítják Európában. A rövidebb távú fuvarokból azonban csak 38 százalékkal részesülnek, ebben a körben tehát nem veszélyeztetik a versenytárs cégek pozícióit.
Homolya Róbert kifejtette: „közös cél a küzdelem a visszaélésekkel és tisztességtelen gyakorlatokkal szemben, a versenyképesség megőrzése és a munkavállalók körülményeinek javítása. A közúti fuvarozás nélkülözhetetlen eleme a gazdasági fejlődésnek és a belső piac zökkenőmentes működésének. A józan kompromisszumok útján kidolgozandó megoldásnak tiszteletben kell tartania a munkavállalás, az áruk és szolgáltatások mozgásának alapvető szabadságjogait, el kell kerülnie a piac megosztását, a protekcionizmust.”
A résztvevők a konferencia záródokumentumában rögzítették, hogy készek konstruktívan együttműködni egy kiegyensúlyozott és észszerű szabályozás kialakításában. Nyomatékosították, hogy az új rendelkezéseknek egyszerűeknek kell lenniük, azok alkalmazása nem járhat felesleges adminisztratív terhekkel, és az előírásoknak figyelembe kell venniük a közúti fuvarozás egyedi adottságait.
A magyar fél a találkozó tanulságait összegző tájékoztatást küld a bolgár elnökségnek és az Európai Bizottságnak. A Közlekedési Tanács a tervek szerint 2018 júniusában fogadhat el általános megközelítést a bizottsági kezdeményezésről.
Homolya Róbert hangsúlyozta: „Magyarország továbbra sem fogadhatja el az alapvető szabadságjogok igazságtalan és aránytalan korlátozását, amely az uniós közlekedési piac helyrehozhatatlan torzulásához vezethet.”
Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztály
MKFE kommunikáció