Pencz Zoltán, a Személyszállítási Tanács elnöke és Molnár Zoltán, a Tanács titkára részt vett az iskolabusz-projekttel kapcsolatos tájékoztatón, melyet Mikulás Róbert – az Innovációs és Technológia Minisztérium Jármű Módszertani Hatósági Főosztály főosztályvezetője – tartott.
A tájékoztatón a projekttel kapcsolatosan konkrét, pontos részletek nem hangzottak el. Egyelőre az látszik, hogy a kormány három helyszínen tervezi a pilotprogramot elindítását, tíz hónapon keresztül üzemeltetve a járműveket, és ennek az időszaknak a tanulságai alapján születik majd meg a döntés, hogy bevezessék-e országos kiterjesztéssel. A pilotprojektet Budapesten a II. kerületben, Debrecenben és Kecskeméten valósítják meg. A kormány tervei szerint az alapfokú iskolai oktatásban részt vevő diákoknak (6-14 éves korig) kívánja biztosítani a nyomon követhető, biztonságos utazást az iskola és a lakóhely között.
Projektgazdának a Közlekedéstudományi Intézetet (KTI) jelölték meg. A pilotprogramhoz közbeszerzési eljárással fogják kiválasztani a szolgáltatást végző autóbuszos személyszállítót. Pencz Zoltán ennél a résznél hangsúlyozta, hogy a feladatra a magánvállalkozások lennének a legalkalmasabbak, hiszen ők ismerik legjobban a helyi viszonyokat. A Tanács elnöke rávilágított arra, hogy az adott jármű minél hatékonyabb kihasználása érdekében az iskolabusz rendszerét a közszolgáltatással is össze lehetne vonni a kisebb településeken.
A főosztályvezető jelezte, hogy nyitott kérdés még, hogy ki végezze a szolgáltatást. A rendszer kiépítésénél vállalkozásfejlesztési célok is megfogalmazódtak. Peredi Péter a FUVOSZ főtitkára is kiemelte, hogy a szolgáltatás végzésébe szükséges a kis- és középvállalkozások bevonása. Szabó András a NiT Hungary képviseletében tette fel a kérdést: ki fogja finanszírozni a szolgáltatás költségeit? Mikulás Róbert válasza szerint a kérdés még nem eldöntött. Pencz Zoltán az általa ismert, külföldön jól működő rendszerre utalva elmondta, hogy a pilotprogramot életszerűen kell megtervezni, hogy pontos következtetéseket lehessen belőle levonni. A tájékoztató zárásaként az érdekképviseletek felajánlották szakmai tapasztalataikat, jelezték, hogy bármilyen döntés előtt legyen véleményezési lehetősége a szervezeteknek a tagjaik érdekeit képviselve.
Budapest, 2019. 02. 20.