Tisztelt Tagjaink! A decemberi EU tanácsi döntés után mától az Európai Parlamenté a főszerep, a hónap végére kiderülhet, hogy milyen mértékben biztosítják támogatásukról a miniszteri javaslatcsomagot az európai képviselők, illetve mely pontokon szeretnének változtatni azokon. Tavaszra véglegesedhetnek a jogszabályok.
Ma délelőtt (élőben ITT online követhető) szavaz az EP közlekedési szakbizottsága (TRAN) a bizottsági képviselők által csoportosan benyújtott kompromisszumos módosító javaslatcsomagokról.
A TRAN bizottság által 2019. január 10-én elfogadásra kerülő szövegen felül azután még további módosítókat lehet majd benyújtani az – egyelőre nem rögzített, de várhatóan januári időpontú – plenáris végszavazásra.
A TRAN ülésével egyidőben többszáz fős – kamionos felvonulással kísért – nemzetközi demonstráció zajlik Brüsszelben, a bolgár fuvarozók kezdeményezésére és domináns részvételével.
A tüntetéshez kapcsolódóan 7 ország (Bulgária, Horvátország, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Románia és Szlovénia) fuvarozói szervezetei – köztük az MKFE és a NiT Hungary – aláírásával közös nyilatkozat kerül átadásra az Európai Parlament felé. Mára már sem a korábban látottakhoz hasonlóan széles körű nemzetközi összefogás, sem a V4-egység nem áll fenn, ezért nem szerepelnek az aláírók között a cseh és szlovák társegyesületeink sem.
A „hidak vagy falak Európája?” felütésű újabb nyilatkozatban részben megismételjük a korábbi tiltakozásokban megfogalmazott aggályokat, részben kiállunk a gépjárművek kötelező hazatérésének előírása ellen (amit a Tanács is elvetett), és felhívjuk a figyelmet a TB-szabályozás uniós átalakítási terveiben a szektor számára rejlő új veszélyekre.
Csányi Gábor nemzetközi titkár, 2019. január 10.
FRISSÍTÉS
A videólinken 10:05 és 10:25 között látható a Mobilitási Csomag EP közlekedési szakbizottsági szavazásáról szóló rész.
A három szavazásra bocsátott dossziéból csak a – többek között a – kabotázsvégzés szigorításáról és a gépkocsivezetők mellett a járművek(!) kötelező hazatéréséről szóló (Ertug-jelentés) kapott többséget, a kiküldetésről (Kyllönen-jelentés) és a vezetési és pihenőidőről szóló (van de Camp-jelentés) azonban teljesen elbukott. Ugyanis az utóbbiakra benyújtott kompromisszumos változatok egyike sem kapott elegendő támogatást a TRAN bizottság tagjaitól. A rendkívüli fejleményre való tekintettel még tegnap délután sor került a koordinátoroknak a videófelvétel végén említett ülésére, azonban ott információink szerint nem született semmilyen megállapodás a folytatásra vonatkozóan, leghamarabb a jövő héten folytatódhat a megoldáskeresés. Ezért egyelőre nem tudni, hogy plenárisra viszik-e az – immár szétszakadt – csomagot (és ha igen, milyen formában…), ill. ismét felmerül a csomag következő parlamenti ciklusra hagyásának a lehetősége is. Gyakorlatilag – tartalmilag is – minden szabályozási kérdés nyitott továbbra is, az Európai Parlament nélkül nem fejeződhet be a jogalkotás.
Csányi Gábor nemzetközi titkár, 2019. január 11.
MKFE kommunikáció