Az Európai Parlament brüsszeli plenáris ülésén csütörtökön elfogadta, és ezzel a kihirdetésüket követően nem sokkal érvénybe lépnek az uniós közúti szállítási ágazat reformját célzó, a járművezetők munkakörülményeire, a nemzetközi szállítást végző járművezetők kiküldetésére vonatkozó új szabályok - közölte az uniós parlament csütörtökön.
A mobilitási csomag néven ismert új szabályozás célja, hogy „felszámolja a versenytorzító jelenségeket a közúti szállítási ágazatban, javítsa a gépjárművezetők szociális és munkakörülményeit”.
A csomag számos szabályt egyértelműsít azért, hogy a jövőben a tagállamok egyformán alkalmazzák az uniós előírásokat. Módosulnak többek között a kiküldetésre, a vezetési és pihenőidőre, valamint a kabotázsra vonatkozó szabályok, s a jövőben egyértelműen kiküldési helyzetnek minősül a kabotázs és a nemzetközi áruszállítás.
Deli Andor fideszes EP-képviselő az MTI-nek nyilatkozva a mobilitási csomag elfogadását rövidlátó és észszerűtlen döntésnek nevezte. Véleménye szerint a jóváhagyott jogszabályok bürokratikus többletterhet rónak a közép- és kelet-európai fuvarozási vállalatokra, ami csökkenti versenyképességüket. Ennek haszonélvezői az unión kívüli országok fuvarozói lehetnek. „A nyugati tagállamok kezdetektől fogva az általuk már alkalmazott piacvédő intézkedéseket kívánták uniós jogszabályi szintre emelni, a közép- és kelet-európai versenytársak visszaszorítása" - fogalmazott a képviselő, hozzátéve, hogy „a koronavírus-járvány megmutatta Európa sebezhetőségét. A mobilitási csomag pedig még tovább fogja növelni a kiszolgáltatottságot annak ellenére, hogy a válság rámutatott az uniós közúti fuvarozók fontos szerepére az ellátási láncban”.
Ujhelyi István szocialista EP-képviselő, az uniós parlament közlekedési szakbizottságának alelnöke az MTI-hez eljuttatott közleményében hangsúlyozta, a szabályzat elfogadásával mesterséges törésvonal jött létre az unió egységes belső piacán. Teljesíthetetlen adminisztratív terhek és a klímacéloknak teljesen ellentmondó szabályozás lép érvénybe. „A sofőrök szociális helyzetét és munkakörülményeit rendezni kell, de nem olyan módon, hogy protekcionista intézkedéssekkel kiszorulnak a fuvarozási piacról" - fogalmazott. A szocialista képviselő elmondta, mivel a korábban benyújtott jogszabályi módosításokat az EP parlamenti többsége nem fogadta el, „a magyar érdeket is képviselve", a kelet-közép európai képviselőket összefogva a csomag elfogadása ellen szavazott.
Az Európai Parlament hivatalos weboldalán megjelent tájékoztatás szerint » a kiküldetésre vonatkozó szabályokat az irányelv hatálybalépését követő 18 hónap elteltével kell alkalmazni. A pihenőidőre és a járművezetők hazatérésére vonatkozó szabályok a rendelet közzétételét követő 20. naptól alkalmazandók. A járművek visszatérésével és a piacra jutás szabályaival kapcsolatos egyéb módosítások a piacra jutásról szóló rendelet hatálybalépését követő 18 hónap elteltével válnak alkalmazandóvá. Fenti határidők a mobilitási csomag Európai Unió Tanácsa általi végső elfogadó határozata, majd ezt követően az Európai Unió Hivatalos Lapjában » való kihirdetésük után indulnak. A kihirdetésre várhatóan augusztus elején kerülhet sor.
(Forrás: MTI, EU)
MKFE Kommunikáció