Tisztelt Tagjaink! Miután két héttel ezelőtt az Európai Parlament nem hagyta jóvá a magyar fuvarozók számára kedvező korábbi szakbizottsági jelentést és a Tanáccsal való tárgyalásra elfogadott mandátumot, a mobilitási csomag szociális és piaci jogszabály javaslatairól – megelőző vita nélkül – 2018. július 4-én szavaznak a képviselők Strasbourgban. A szavazás mérföldkő lesz, de még mindig nem végállomás a jogalkotásban.
Bármi megtörténhet: a plenárisra a tegnapi határidőig beterjesztett legkülönfélébb módosítók százainak sorsától függően kiszámíthatatlan, hogy az EP részéről változatlanul hagyják-e a jelenlegi vezetési- és pihenőidő szabályokat, vagy (radikálisan) szigorítják-e azokat, elrendelik-e a csökkentett heti pihenőidők kabinban eltöltésének a tilalmát is, illetve hoznak-e a gépkocsivezetők és akár a járművek hazatérésére vonatkozó, vagy éppenséggel az autóbuszos turizmus számára könnyítést jelentő előírásokat.
Európai képviselőinkkel és brüsszeli partnereinkkel napi szintű kapcsolatban állunk, akik visszaigazolják, hogy kaotikus a helyzet. A legnagyobb várakozás a hihetetlenül átpolitizált és vízválasztónak tekintett kiküldetési fuvarozási külön szabályozást (posting „lex specialis”) övezi. A két szélső álláspont (teljes kizárás vagy első naptól teljes alkalmazás) között formálódik egy olyan, kompromisszumosnak mondott javaslat is, amely a bilaterális műveletet végző gépkocsivezetőket mentesítené, amennyiben lerakodás utáni kabotálás nélkül, 2 napon belül elhagyják a fogadó tagállam területét. (Hallani továbbá egy havonta összesen 5 nap (9 óránál hosszabb tartózkodás=1nap) mentesítést engedő tervezetről is.)
Miközben az európai közlekedési szakszervezeti szövetség (ETF) intenzíven folytatja negatív ellenkampányát, a nemzetközi (cross-border) fuvarműveletek mentesítéséért lobbizó, és örvendetesen napról napra egyre szélesedő nemzetközi szakmai csoportunk sem tétlenkedik. Tavaly októberben elindított közös nyilatkozatunkat mára már 25 országból írták alá különböző fuvarozói/szállítmányozói/logisztikai szakmai szervezetek, és Németországból, Franciaországból, Ausztriából, Belgiumból, Svédországból, Finnországból és Szlovéniából is csatlakoztak hozzá. Ugyanígy álláspontunk mellett tudhatunk nagy nemzetközi szállítmányozói-logisztikai szervezeteket, valamint az európai vállalkozói/munkaadói szövetségeket tömörítő Business Europe-ot is. Az MKFE legjobban a magyar EP-képviselőket tudja megszólítani (melyben mind a Deli-iroda, mind az Ujhelyi-iroda fontos partnereink), de a közös nyilatkozat a jövő héten Strasbourgban az összes európai képviselőnek ki lesz osztva. Bízzunk benne, hogy a több tucat fajsúlyos szervezet egységes üzenetét minél több európai politikus meghallja.
Csányi Gábor nemzetközi titkár, 2018. június 29.
MKFE kommunikáció