Az ülésen a belorusz fél elmondta, hogy a jelenlegi kontingensben foglalt engedélymennyiséget fuvarozóik szinte kimerítették, szeptemberre minden engedélyük várhatóan el fog fogyni. Emiatt a kontingensen felül pótlólagos engedélyigénnyel fordultak a magyar félhez, amelyet az ITM a viszonosság elvére hivatkozva határozottan elutasított, tekintettel arra, hogy a magyar fuvarozók a rendelkezésre álló 6500 darab loco/tranzit engedélyből nagyságrendileg 4000 darabot, a harmadik országosból pedig alig vettek fel. A magyar delegációt irányító Kovács Kornél, az ITM közútszabályozási osztályának vezetője a belorusz fél említett igényével szemben az MKFE álláspontjának megfelelően a loco/tranzit engedélyek szétválasztását, valamint az engedély számában történő csökkenést szorgalmazta.
A belorusz fél az engedélyek szétválasztását arra hivatkozással nem tudta elfogadni, hogy a jelenleg hatályos kétoldalú egyezmény erre nem enged lehetőséget, csak két típusú engedélyt, univerzális loco/tranzit és harmadik országos engedélyt ismer. Ugyanakkor a belorusz fél nem zárkózott el teljesen a szétválasztás megvalósításától. Ahhoz, hogy ez valóban megtörténjen, a felek sürgősen kezdeményezik az egyezmény ilyen irányú módosítását, amely anyagot az MKFE szakértői már elő is készítettek.
Az engedélyszám csökkentésére tett magyar kezdeményezés azonban az ITM határozottságának is köszönhetően sikerrel járt, a harmadik országos engedélyek megfeleződtek: az adómentes 200-ról 100-ra, az adóköteles 500-ról 250-re csökkent, azaz a korábbi 700 darab harmadik országos engedély 350-re csökkent. A loco/tranzit engedélyek száma viszont továbbra is 6500 maradt.
|
2018-as kvóta |
2019-es kvóta |
loco/tranzit |
6500 db |
6500 db |
3. országos (adómentes) |
200 db |
100 db |
3. országos (adóköteles) |
500 db |
250 db |
A jegyzőkönyv szerint a következő vegyesbizottsági ülésre 2019-ben Budapesten kerül sor.
MKFE kommunikáció