Tisztelt Tagjaink!
2016. április 9-én Franciaország kiadta a MiLoG ’francia megfelelőjének’, a „Loi Macron” törvénynek a végrehajtási rendeletét, amely franciául elérhető itt. Eszerint július 1-jétől a – 9,67 EUR/óra összegnek megfelelő – minimálbért kell fizetni a nem tranzitáló gépkocsivezetőknek, számos egyéb adminisztratív kötelezettség jelentős terhe mellett. Az IRU összefoglalóját közöljük.
A szabályozás előkészületeiről már írtunk, a dátum csak most lett hivatalos: 2016. július 1-től a Loi Macron új kötelezettségeket irányoz elő a közúti áru- és személyszállító vállalkozások számára, amikor a munkavállalóik Franciaországban kiküldetés keretében dolgoznak, hasonlóan a Németországban már életbe lépett MiLoG előírásaihoz.
Az IRU értelmezése alapján, melyet Franciaország állandó EU-képviselete is megerősített, az új rendelkezések kabotázsra és EU-n belüli bilaterális fuvarokra vonatkoznak, a tranzit fuvarok mentesülnek alóluk.
A francia hatóságoktól még megerősítésre vár a rendelkezés hatályának pontosítása: az új kötelezettséget az országba történő belépést követően automatikusan kell-e alkalmazni (ahogy az uniós kiküldetési irányelvet szélesebb körűen értelmezik Németországban) vagy egyéb szerződéses feltétel is szükséges? (Itt az MKFE meglátása szerint az irányelvnek azon alkalmazhatósági kritériuma a kérdéses, amely úgy fogalmaz, hogy a vállalkozás a „kiküldő vállalkozás és a szolgáltatásnak az adott tagállamban működő címzettje között létrejött szerződés alapján” küld ki munkavállalót egy másik tagállamba, és ami miatt a norvégok tavaly a megbízó norvég nemzetiségéhez kötötték a saját szabályozásukat…)
A Loi Macron értelmében a Franciaországba kiküldött gépjárművezetőt megilleti a francia minimálbér, ahogyan a helyi szabályok alkalmazandók a 96/71/EK irányelv egyéb rendelkezései vonatkozásában is:
- maximális munkaidő és minimális pihenőidő;
- minimális fizetett éves szabadság;
- minimális bérszint túlóra díjakkal együtt, ez a pont nem vonatkozik a kiegészítő foglalkozási nyugdíjrendszerekre;
- a munkavállalók rendelkezésre bocsátásának feltételei, különösen a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások esetében;
- munkahelyi egészség, biztonság és higiénia;
- védintézkedések a várandós vagy gyermekágyas nők, gyermekek és fiatalok munkaviszonyára vonatkozó szabályokat illetően;
- és férfiak és nők közötti egyenlő bánásmód és más megkülönböztetést tiltó rendelkezések.
A végrehajtási intézkedések részletes leírása:
- Kiküldetési rendelvény
A kiküldő szállító vállalkozásnak be kell mutatnia egy kiküldetési rendelvényt – az MKFE információi szerint egy később elinduló weboldal instrukciói/formanyomtatványai segítségével, de ez még tisztázandó. Az igazolás maximum 6 hónapig érvényes, franciául kell elkészíteni az első kiküldetés megkezdése előtt.
A rendelvényt aláírással és dátummal kell ellátni, mely az alábbiakat tartalmazza:
- Nevet vagy cégnevet és a postai, illetve elektronikus címeket, annak a cégnek a telefonszámait, amely általában foglalkoztatja a munkavállalót, a vállalkozás jogi formáját, a kijelölt szakmai irányító teljes nevét, születési idejét és helyét, a társadalombiztosító adatait, ahova a cég fizeti a társadalombiztosítási hozzájárulást, vagy azzal egyenértékű hozzájárulást;
- A kiküldött munkavállaló teljes nevét, születési idejét és helyét, szokásos tartózkodási helyének címét, nemzetiségét, a munkaszerződés aláírásának dátumát és a munkaszerződésre alkalmazandó munkajogot, a kiküldött munkavállaló szakmai képesítését (pontosításra szorul!);
- Bruttó órabért, adott esetben euróra átváltva, és a vállalkozás által rendszeresített intézkedéseket a szállás és étkezés költségeinek megtérítésével kapcsolatban, pl. a kiküldött munkavállaló napidíja;
- A franciaországi képviselő (lásd a 2. pontban!) neve vagy teljes neve, postai és elektronikus címe és telefonszáma;
- Hivatkozás arra, hogy a vállalkozás szerepel a nemzeti elektronikus nyilvántartásban (1071/2009/EK rendelet 16. cikk, pontosításra szorul!);
Amikor a kiküldetés egyazon cég telephelyei vagy egyazon cégcsoport cégei között történik, vagy ideiglenes munkavégzés keretein belül valósul meg, a rendelvénynek az alábbi adatokat is tartalmaznia kell:
- Név vagy cégnév, postai és elektronikus címek, telefonszámok, annak a cégnek vagy a francia fogadó intézménynek a – telephelyek azonosítására szolgáló - SIRET azonosító száma, ahová a munkavállalót kiküldték, a kiküldetés kezdete és várható vége, az útiköltségek megtérítésének módja, és lehetőség szerint a munkavállaló tartózkodási címe Franciaországban.
- Franciaországi képviselő kijelölésének kötelezettsége
Annak a külföldi vállalkozásnak, amely munkavállalót küld ki Franciaországba, ki kell jelölnie egy képviselőt helyben, Franciaországban, aki felel az ellenőrző szervekkel való kapcsolattartásért a szolgáltatásnyújtás ideje alatt. A képviselő megbízatásának minimális időtartama a kiküldetéstől számítva 18 hónap.
- A dokumentumok megőrzésének kötelezettsége
A fentiekben ismertetett dokumentumot két példányban kell elkészíteni. Az egyik példánynak a munkavállalónál kell lennie a járműben, hogy hatósági ellenőrzés esetén bemutathassa. Nagyon fontos, hogy a járműben mindig kell tartani egy példányt! A második példányt a franciaországi képviselőnek vagy a kiküldött munkavállalót foglalkoztató cégnek kell megőriznie.
Az alábbi dokumentumokat is a járműben kell tartani:
- a gépjárművezető munkaszerződése;
- amennyiben van, a munkaszerződés szempontjából lényeges kollektív szerződés francia nyelvű fordítása.
- Lehetséges büntetőjogi és közigazgatási szankciók
A bírság kiküldött munkavállalónkénti összege nem haladhatja meg a 2000 eurót, illetve egy éven belül ismételten elkövetett vétség esetén a 4000 eurót, és teljes összege nem haladhatja meg az 500 000 eurót.
Tisztelt Tagjaink!
Az MKFE és az IRU már tavaly aggályát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a Loi Macron intézkedései valóban megfelelnek-e az Unió jogszabályi keretrendszerének, felhívva a figyelmet azon versenyképességi, adminisztratív és pénzügyi akadályok veszélyeire, amelyek az új jogszabályi keretből következnek.
A közúti közlekedési szektor jogbiztonsága érdekében helyénvalóbbnak tűnne megvárni az Európai Bizottság döntését a MiLoG-gal kapcsolatos kötelezettségszegési eljárás ügyében. Az IRU titkársága erre fel is fogja hívni a Bizottság figyelmét. Az alapkérdésekben ugyanakkor az IRU a tagállamokhoz hasonlóan megosztott.
Mivel pedig a nyugati minimálbér intézkedések (olasz tervekről is hallani már...) hátterében egyformán az Európai Unió kiküldetési irányelvének a módosult értelmezése áll, az MKFE mind itthon, mind nemzetközileg azért lobbizik, hogy az irányelv egyértelműen zárja ki alkalmazási hatálya alól a közúti fuvarozást. A nemzetközi gépkocsivezetőkre ne alkalmazzák az egyéb ágazatok kiküldött munkavállalóira (így pl. az építőmunkásokra) vonatkozó előírásokat, így a legújabb tervek szerint már a minimálbér elváráson is túlmutató, a fogadó tagállami „javadalmazás” megadásának előírását.
Az NFM jóvoltából tudjuk, hogy a kiküldetés ügyében újraindult európai viták kapcsán megfogalmazott hivatalos magyar kormányzati álláspontban megjelenik az MKFE döntő elvárása:
„ellenezzük, hogy a kiküldetés jogintézménye a közlekedési szektor bármelyik alágazatában is alkalmazható legyen.”
Emellett természetesen a konkrét francia intézkedések ellenében is vizsgáljuk a tiltakozás érdekképviseleti formáit, igyekszünk tisztázni a tisztázandókat, a fejleményekről pedig folyamatosan tájékoztatni fogjuk a tagságot. Amennyiben hasznos információval rendelkeznek, kérjük, osszák meg velünk a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen.
MKFE kommunikáció