Német minimálbér – részben beszámítják a napidíjat?

2016. december 01. csütörtök, 15:57

Mint közismert 2015. óta Németország a német minimálbértörvény (MiLoG) előírásainak betartását követeli meg a Németország határain belül munkát végző közúti közlekedésben dolgozó gépjárművezetőkre is.

A bevezetést követően az MKFE folyamatosan kérte tagjait, hogy az esetleges ellenőrzésekről informálják az Egyesületet. Bár voltak nem hivatalos információk az ellenőrzésekről, az első konkrét ügyről csak néhány héttel ezelőtt küldött dokumentumokat az egyik tagunk. (Ezt ezúton is köszönjük!) Ez a legelső konkrét adatokkal alátámasztott német ellenőrzés, ami az MKFE-hez került, amelynek alapján valószínűsíthető, hogy a MiLoG ellenőrzések egy következő szakaszba léptek.

A konkrét esetleírást  INNEN töltheti le.

A leírt eset alapján elmondható, hogy a szóban forgó erfurti vámhivatal figyelembe vette a magyar napidíj, költségátalány egy részét a német minimálbér számításánál, azonban továbbra sem egyértelmű, hogy a magyar költségalapú napidíj egy részét az ellenőrzött vállalkozás önbevallása alapján fogadták el a minimálbér részeként, vagy a jövőben általánosan ezt a megközelítést kívánják alkalmazni.

Emellett a német vámhatóság a napidíjból levonta a saját TB-szabályozása szerinti havi étkezési költség arányos részét.

A napidíjnak a német minimálbérbe történő beszámításával kapcsolatos információk angol és német nyelven a német vámhatóság honlapján az alábbi linkeken találhatók:

  • Angol nyelven: ITT>>
  • Német nyelven: ITT>>
  • Az információk magyar nyelvre lefordított összefoglalóját ITT>> olvashatja el.

Az étkezési költség levonását követően fennmaradó napidíjnak is csak egy részét számították be a német minimálbérbe, de egyelőre ennek számítási módszeréről nem kaptunk felvilágosítást, bár a vámhivatallal az MKFE közvetlenül is felvette a kapcsolatot. Ígéretet kaptunk a tájékoztatásra, így amint további információhoz jutunk, továbbítjuk tagjaink felé.

Továbbra is kérjük, hogy osszák meg velünk az ellenőrzéseik tapasztalatait és – lehetőleg – dokumentumait, ill. ha bírságolásról tudomást szereznek – történjék az MKFE-taggal vagy mással –, az esetet az érintettek az összes kapcsolódó bizonyítékával együtt haladéktalanul jelentsék a illes.ferenc@mkfe.hu címre eljuttatott e-mail üzenetben.

Egyúttal hangsúlyozzuk, hogy az MKFE választott testületei felelősséggel sajnos továbbra sem fogalmazhatnak meg semmiféle általános bérszámfejtési ajánlást, a jelenlegi méltánytalanul bizonytalan nemzetközi jogi környezetben a kockázatok mérlegelése a vállalkozások egyéni döntésére van bízva .

 

xxx xxx xxx xxx xxx xxx

 

A fenti információk mellett tájékoztatjuk tagjainkat, hogy elsősorban a cseh, a lengyel és a magyar IRU-tagegyesületek fokozott nyomására az IRU 2016. november 23-i levelében a minimálbér követelmény ellenőrzésének azonnali felfüggesztésére kérte fel az illetékes német és francia minisztereket a MiLoG és a Loi Macron ügyében. Mindaddig elengedhetetlenül szükségesnek tartjuk a moratórium bevezetését és fenntartását, amíg a kialakult helyzet rendezésére új, a szektor sajátosságaira tekintettel lévő uniós szabályozás nem születik. A kiküldetési irányelv alkalmazásának ráerőszakolását a közúti közlekedésre az MKFE következetesen elutasítja.

 

Időközben Olaszországban és Ausztriában is startra készek a „minimálbér-szabályozások”, azonban információink szerint még nem teljesen tisztázott, hogy az uniós kiküldetési szabályok végrehajtására alkotott tagállami rendelkezéseket ezek az országok miként kívánják a fuvarozásra alkalmazni. A nyugat-európai politikai döntéseket az elkövetkező hetekben(!) várhatjuk.

Ezért csupán lehetséges tájékoztatásul adjuk meg az alábbi idegen nyelvű linkeket, anélkül, hogy ma biztosan tudnánk, egyáltalán relevánsak lesznek-e ezek az MKFE tagjaira nézve (!!!):

Ausztria: minimálbér tájékoztató (angol)

Olaszország: minimálbér tájékoztató (olasz)

Az MKFE a megállíthatatlannak látszó nyugati piacvédelmi folyamatokra tekintettel emellett a hazai kormányzatnál szorgalmazza annak felelős felülvizsgálatát, hogy miként lehetne biztosítani a magyarországi gépkocsivezetői jövedelmeknek a nyugati minimálbér előírásokkal történő megfeleltetését.


MKFE kommunikáció