Miközben Európa országaiban, s így Magyarországon is javában tart a járvány, a hazai különjárat buszos vállalkozások pedig a kormányzat mentőövére várnak, szakmai berkekben már elkezdődött a járvány utáni időszak magyar turisztikai ágazatának újragondolása, újratervezése. A Fővárosi Turisztikai Kerekasztal 2020. március 26-án megtartott webkonferenciáján egyesületünk Személyszállítási Tanácsának elnöke, Pencz Zoltán is részt vett. Rövid összeállításunk ebbe enged betekintést.
Az internetes fórum keretében zajló beszélgetés gerincvonalát a kialakult válsághelyzet értékelése és a jövő tervezése adta. Mivel a járvány kellős közepén tartunk, a résztvevők összegezték: csakis a jövőről érdemes beszélni, mert jelen állapotban gyakorlatilag nem is értelmezhető a turizmus, hiszen sem attrakció, sem szórakoztatás, sem vendég nincsen.
Bár a marketing-kampányoknak még nem jött el az ideje, ám ez lesz az első, amellyel indítani kell az új hajnalt. Amikor látszanak majd az újjáéledés jelei, közös és átgondolt kampánnyal kell segíteni, hogy Budapest újra látható és látványos legyen a külföldiek előtt. A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban is: közös gondolkodásra van most szükség, és fel kell készülni a jövőre. Számítani lehet arra, hogy az újraindulás pillanatában minden európai nagyváros a rajtvonalnál tülekedik majd. Ennek Magyarország akár nyertese is lehet. A startnál nem mindegy, hogy milyen futócipője van egy-egy városnak — hangzott el.
Továbbra is tartani kell magunkat az „Egy Budapest van!” stratégia célkitűzéseihez, melyeket a szakma már korábban megfogalmazott. Ne városrészekben, szigetekként létező független területekben gondolkodjunk tehát, hanem egységes városnéző útvonal és annak háttere legyen a fő szempont — összegezhető a hozzászólók véleménye. El kell döntenünk, hogy Budapest a buliturizmus irányába tartson-e, vagy inkább kövesse a kulturális és üzleti turisztikai vonalat. Az előbbinek sok hátránya volt ugyanis a múltban: a bulinegyedek lakói nem nézték jó szemmel a lármázó szórakozókat. A kulturális és üzleti turizmusnak azonban nagy jövője lehet, és ehhez adott is az infrastruktúra.
Külön feladat lesz a belföldi turizmusba életet lehelni: vélelmezhető, hogy a SZÉP-kártya lehetőségeivel a magyar emberek élni fognak, fizetőképes keresletre lehet számítani ezen a területen.
Pecz Zoltán, egyesületünk Személyszállítási Tanácsának elnöke azon a véleményen volt, hogy a szakma előtt nincs más választás: a holt időt hasznosan kell eltölteni az ágazat újraindulásáig.