Az érdekképviseletek közös javaslata ellenére Magyarországon idén bevezették az inflációkövető útdíj rendszerét. A részletszabályokat a 2020. október 27-én megjelent Magyar Közlöny 231. számában hirdették ki a 209/2013. (VI. 18.) Korm. rendelet módosításával.
Még májusban adtunk hírt arról, hogy az érdekképviseletek közös levélben kérték a pártok frakcióvezetőit arra, hogy a parlamentnek benyújtott javaslatot ne támogassák az inflációkövető útdíj bevezetésére vonatkozóan. Az útdíjtörvény módosítását akkor a parlament az érdekképviseletek határozott álláspontja ellenére elfogadta. A törvényi módosítás viszont csak a lehetőségét teremtette meg az inflációkövetési rendszer kialakítására, a részletszabályokat a vonatkozó alacsonyabb szintű jogszabályokban most rögzítette a jogalkotó.
Az új rendelkezés értelmében minden év január 1-jén változik az útdíj abban az esetben, amennyiben az augusztusi fogyasztói árindexet nézve inflálódás tapasztalható. A referenciaadatokhoz a Központi Statisztikai Hivatal adatait kell figyelembe venni.
A KSH statisztikai adatbázisa szerint 2020 augusztusában — az előző év azonos hónapjával összevetett adatok szerint — 3,9%-os volt az infláció mértéke. A díjmértékek meghatározására vonatkozóan most bevezetett új szabályok szerint ez azt jelenti, hogy változatlan infrastruktúra- és külsőköltségdíj-alapmérték esetén 2021. január 1-jétől egységesen, minden díjkategóriában 3,9%-os inflációkövető növekedés várható.
A 2020. november 26-től hatályos új jogszabályi rendelkezések arra is kitérnek, hogy a következő évre érvényes hivatalos díjakat az útdíjszedőnek legalább 30 nappal az érvényességet megelőzően honlapján közzé kell tennie.
MKFE Kommunikáció