Laborvizsgálat és szakvélemény dönt a 45 éves építmény sorsáról
A fővárosban közlekedőknek sok kellemetlenséget okoz a nagy járművektől jelzőtáblákkal „mentesített” Népliget-felüljáró, mely főként a repülőtér és a belső városrész között szolgáltatást nyújtó turistabuszosok mindennapjait nehezíti. Mint tél végén beszámoltunk róla, már régóta tudni lehetett, hogy a nehéz járművek kitiltását a felüljáró rendkívül rossz statikai állapota indokolja, de csak 2023 februárjában vált hivatalossá: laborvizsgálat és szakvélemény fog dönteni az 1978-ban épült, több ezer tonnás vasbetonszerkezet további sorsáról. A közlekedőknek fontos hír, hogy 2023. május 6-7-én (szombaton és vasárnap) korlátozások lépnek életbe, mert óriásdarukkal két hossztartó vasbetongerendát emelnek ki és szállítanak el a Pénzverde felőli oldalon.
Az építmény szerkezeti állapotának részletes feltérképezése 2023. február 20-án vette kezdetét. A felüljárón a továbbiakban is érvényben marad a 2021 nyara óta fennálló korlátozás: a 12 tonnánál nehezebb járművek nem hajthatnak át rajta (a BKK buszai közül a 19 tonnánál nehezebbekre vonatkozik a korlátozás).
A forgalomkorlátozással járó helyszíni munkák az eredeti tervek szerint 2023 nyaráig tartanak, majd ezt követi a műszaki felmérés eredményeinek kiértékelése, melynek összegzéseként 2023 őszére várható részletes szakvélemény. Ennek matematikailag öt lehetséges forgatókönyve lehet: a) a felüljáró forgalomképes jóváhagyása és a korlátozó táblák leszerelése; b) a felüljáró forgalomképes jóváhagyása a korlátozó táblák megtartásával; c) a felüljáró forgalomképes jóváhagyása további korlátozó táblák kihelyezésével; d) döntés az építmény statikai megerősítéséről és felújításáról; e) az egész szerkezet közlekedésre való alkalmatlannak minősítése és annak teljes elbontása, új csomópont kialakítása.
2023 márciusában a NiT Hungary-vel egyetértésben levelet intéztünk a Budapest Közút Zrt.-hez azzal a kéréssel, hogy a belső városrész és a repülőtér viszonylatában közlekedő nagy turistabuszok használhassák a Népliget parkosított részének azon sétányait, melyek az M3-as metróvonal elkészültével tehermentessé váltak az ott közlekedő BKK-s metrópótló csuklósbusz-forgalomtól. A közút kezeléséért felelős társaság azonban elzárkózott az ötlettől, mondván, hogy a turistabuszok üzembentartói nem közfeladatot ellátó szervezetek. A közútkezelő a hozzánk küldött válaszlevelében a repteret kiszolgáló nagy buszoknak a városból kifelé a Kőbányai út – Vaspálya utca – Gyömrői út útvonalat ajánlotta, míg a városba befelé tartó különjáratoknak az Üllői út – Könyves Kálmán körút - Albert Flórián utca - Vágóhíd utca – Üllői út útvonalat javasolta. (A mikrobuszoknak nem kell kikerülniük a felüljárót.)
A hazai turistabuszos vállalkozások aggodalommal figyelik a Népliget és az Üllői út környékén kialakult helyzetet; különösen, hogy augusztus második felében a magyar fővárosban esedékes atlétikai világbajnoksághoz kapcsolódva rendkívül erős csoportos személyszállítási igény várható Budapest belső városrésze és a repülőtér viszonylatában, melyeknek közúti összeköttetését ráadásul a Felsőcsatári úti magasságkorlátozás és kiterelés is nagyban hátráltatja.
a Budapest Közút Zrt. tájékoztatója a májusi gerendakiemelésről »