Csak regisztrált buszokat engednek be!
2023. május 31-én (szerdán) a budapesti Puskás Aréna ad otthont az UEFA Európa Liga döntő labdarúgó-mérkőzésének. Az attrakció egyben hazánk eddigi legnagyobb légi-szárazföldi kombinált személyszállítási művelete lesz, hiszen a külföldi sztárcsapatok több tízezer szurkolóját egyszerre, ám egymástól elkülönített útvonalon kell a repülőtérről a fővárosba, majd éjjel ismét a reptérre szállítani. A logisztikai akcióban 50 + 50 nagyméretű utasszállító repülőgép és több mint 150 autóbusz egymással összehangoltan vesz részt 24 óra leforgása alatt.
A nagyszabású rendezvény lebonyolítására a sport, a turisztika és a rendőrség felsővezetésének részvételével operatív törzs alakult, mely a turisztikai és autóbuszos szervezeteknek 2023. május 10-én tartotta első, eligazító tájékoztatóját a stadion konferenciatermében. A zártkörű megbeszélés fókuszában az állt, hogy miként lehet zökkenőmentesen megoldani a külföldről Magyarországra érkező szurkolók utaztatását.
A hazai turistabuszos társadalomhoz a külföldi és magyar utazási irodákon keresztül már megérkeztek az első megrendelések. A foglalások gyors ütemben való felfutása május utolsó napjaiban várható: 2023. május 18-án eldőlt ugyanis, hogy a négy csapat közül (Juventus, Sevilla, AS Roma és Bayer Leverkusen) az AS Roma és a Sevilla FC lesz az a kettő, melyek 2023. május 31-én összemérik erejüket a budapesti döntőn.
Amit a buszos vállalkozóknak tudniuk kell:
A külföldi szurkolók tehát május közepétől már keresik azokat az utazási irodákat, melyekkel 2023. május 31-én Budapestre utazhatnak. A szurkolótáborokat charter légijáratok fogják hazánkba juttatni. Az egymás ellen játszó két döntős csapat szurkolóit a szervezők a levegőben és a közúton is egymástól elkülönítetten utaztatják, hogy elkerülhető legyen a rendbontás. Az Sevilla szurkolótáborát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es termináljára, az AS Roma szurkolóinak légijáratait a 2-es termináljára irányítják. Minden utasszállító repülőgépet 4 autóbusz szolgál ki meghatározott rendben a reptér és Budapest között közlekedve: ugyanaz a 4 busz csak a hozzájuk kijelölt egy repülőgépet szolgálhatja ki. A meccs napján a résztvevőknek és a buszvezetőknek többkörös biztonsági ellenőrzésen kell átesniük.
Tervezett menetrend:
„AS ROMA” szurkolói |
„SEVILLA FC” szurkolói |
május 31. (szerda) délelőtt: |
május 31. (szerda) délelőtt: |
délelőtt: felszállítás a regisztrált, sorszámozott buszokra, melyek előtte a kijelölt P helyen várakoztak |
|
buszok követendő útvonala: Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es terminál – Repülőtérről kivezető út – M4 autóút – M0 körgyűrű – M3-as autópálya – M3-as bevezető Erzsébet Királyné útja – Városliget, Nagyrét (piros vonal szerint térképen ») |
buszok követendő útvonala: Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es terminál – Repülőtérről kivezető út – 4-es főút – Üllői út – Könyves Kálmán krt. – Kerepesi út – Albertirsai út – Kincsem Park (kék vonal szerint a térképen ») |
szurkolói gyülekezőpont: Városliget, Nagyrét (buszok parkolása ») |
szurkolói gyülekezőpont: Hungexpo, Kincsem Park |
Mindkét helyszínen leszállítás a szurkolói buszokról, vendégek letelepítése. Mosdók, toilette, étel-ital, sör, szórakoztatás. P Buszok parkoltatása sorszám alapján |
|
ESTE: |
|
a két szurkolótábor külön-külön útvonalon vonul a Puskás Arénába |
|
21:00 óra: UEFA Liga döntő mérkőzés PUSKÁS ARÉNA |
|
június 1. (csütörtök) 00:00 óra: |
június 1. (csütörtök) 00:00 óra: |
HAJNALI VISSZAÚT: (június 1., csütörtök 00:00 – 00:06 óra) |
|
Buszok kivezénylése a P helyről. Felszállítás a buszokra. A buszok folyamatosan viszik utasaikat a reptérre. Buszok beosztása és utasfelvétele irányított sorszám szerint. |
|
buszoknak követendő útvonal: Városliget, Nagyrét – Erzsébet királyné útja – M3-as kivezető – M3-as autópálya – M0-ás körgyűrű – M4-es autóút – Repülőtér 2-es terminál (piros vonal szerint térképen ») |
buszoknak követendő útvonal: Kincsem Park – Albertirsai út – Élessarok – Maglódi út – Sibrik Miklós út – Gyömrői út – 4-es főút – Repülőtér 1-es terminál (lila vonal szerint a térképen ») |
HAJNALI ÓRÁK: 50 CHARTER LÉGIJÁRAT FOLYAMATOS INDÍTÁSA |
FONTOS SZABÁLYOK BUSZOSOKNAK:
A rendkívüli logisztikai feladatban az 50 landoló és 50 felszálló charter-légijárathoz kötve összesen 150 busz vesz részt. A buszok üzembentartóinak előre be kell regisztrálniuk majd járműveiket a Budapest Airport (bud.hu) felületén, melyhez a regisztrációs linket az első kapcsolatfelvétel után egyénileg kapják meg a reptértől. A buszokhoz sorszámot rendelnek, melyeket a mérkőzés napján fel kell helyezni a járműre. A buszos vállalkozásoknak egyúttal előre, jól láthatóan meg kell jelölniük a futballcsapat nevével buszaikat, hogy melyik szurkolótábor utasait szolgálják ki. Egy-egy busz csakis ugyanahhoz a csapathoz és ugyanahhoz a légi charterjárathoz tartozhat. A szigorú ütemterv és a buszok vezényléses mozgatása azért fontos, mert a járművek időben és térben hozzá vannak rendelve az 50 charter-gép valamelyikéhez, melynek adott percben meg kell kezdenie a felszállást, és be kell kapcsolódnia a nemzetközi légiforgalomba. A május 31-ről június 1-jére virradó éjjel a magyar légtér európai szintű zajkibocsátási mentességet kapott. Amit az utazásszervezőknek, buszvezetőknek és az utasoknak is tudniuk kell:
! ingázó buszjáratokat üzemeltetni az esemény alatt nem lehet
! az utasok csak kézipoggyászt vihetnek magukkal
! a két csapat szurkolóinak buszos útvonalai nem keresztezhetik és nem érinthetik egymást
! a buszvezetőknek alá kell vetniük magukat a biztonsági intézkedéseknek
! a buszvezetők nem térhetnek el a rendőrség által kijelölt útvonaltól
! a díjköteles útszakaszon a buszok érvényes autópálya-matricával vehetnek részt a forgalomban
! üzemzavar vagy műszaki hiba esetére pótlóbuszokról a szervező gondoskodik
! minden busz dedikált indulási időpontot kap, ettől eltérni nem lehet
! utasok késése vagy lemaradása miatt a buszok várakoztatására nincs lehetőség
! a buszokat jól láthatóan meg kell jelölni a csapat nevével (AS Roma vagy Sevilla FC) és a kapott sorszámmal
Egyesületünk kérdéssel fordult a rendőrséghez, hogy a személyszállítási műveletek különjáratinak vagy különcélú menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatásnak minősülnek-e majd, hiszen ennek függvényében áll fent menetlevél kitöltésének ill. az utaslista vezetésének kötelezettsége is. A rendőrség válaszában kifejtette, hogy az utaslista tekintetében nem támasztanak követelményt.
A szervezők egyúttal folyamatosan várják a projekthez csatlakozni szándékozó újabb buszos szolgáltatók jelentését! Az alkalomhoz tanácsos olyan (régebbi típusú) járműveket kiállítani, melyek „tűrik a szurkolói igénybevételt”!