Fókuszban az M1-es autópálya
A hazai gyorsforgalmi utakat üzemeltető MKIF Zrt. 2025. július 11-én levélben kereste meg egyesületünket az M1-es autópályán tapasztalható szabálytalan tehergépjárműves előzések és útmenti várakozások visszaszorításának érdekében. A balesetveszélyes jelenségekre a Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság hívta fel a figyelmet, és előzetesen jelezték, hogy kiemelten fogják ellenőrizni az M1-es autópálya vármegyei szakaszát az elkövetkező időszakban.
A hazai autópályákon és gyorsforgalmi utakon az ORFK évek óta kiemelt figyelmet fordít a nehéz-tehergépjárművek nappali előzési tilalmának ellenőrzésére. Az egyes útszakaszokon (M1, M3, M5, M7 stb.) főként drónos és járőrkocsis egységek összehangolt munkájával igyekeznek kiszűrni azokat a nehéz-tehergépjárműveket, melyek a nappali előzési tilalom megszegésével és a szűk követési távolsággal baleseti kockázatot jelentenek. A határátkelőkön, parkolókban és a helyszíni ellenőrzéseknél a rendőrség munkatársai az elmúlt években 200 ezer példányban kinyomtatott, többnyelvű szórólappal figyelmeztették a külföldi és hazai tehergépjármű-vezetőket, emellett több mint száz alkalommal végeztek előre tervezett, komplex ellenőrzéseket. Némely esetekben az előzési manőver során a nagyhaszongépjárművek kilométer hosszan haladnak egymás mellett, mely hátráltatja a többi közlekedő partner gördülékeny haladását, és balesetveszélyes közlekedési szituációkat teremt, ahogyan az itt megnyitható rendőrségi videó is mutatja.
Mint a sorozatos ellenőrzéseket helikopterrel is végző Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság legfrissebb levelében külön kiemeli: a tiltott előzési manővereken túl az M1-es autópályán gyakori jelenséggé vált az útmenti pihenőhelyeken a nehéz-tehergépjárművek szabálytalan várakozása is: ezek a manőverek balesetveszélyes helyzetekhez vezethetnek.
Mint ismeretes, Magyarországon a KRESZ 2011 óta tiltja az előzést az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton – 06:00 és 22:00 óra között – a 7.500 kilogrammot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, valamint e járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel. Ezeknek a járműveknek olyan követési távolságot kell tartaniuk, hogy közéjük legalább egy, az előzési tilalom hatálya alá tartozó járműszerelvény biztonságosan besorolhasson – emeli ki közleményeiben a rendőrség. A balesetek megelőzése érdekében felhívják a gépjárművezetők figyelmét a közlekedési szabályokat betartó, jogkövető magatartás tanúsítására, "hogy mindenki hazaérjen".