Ma Ágoston napja van.

Széleskörű érdekképviseleti összefogásra módosult az EKR katalógus

A fuvarozó vállalkozások életében új távlatokat nyithat az az új, hazai szabályozás, mely a környezettudatosság jegyében látott napvilágot 2025 nyarán. Az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszert (EKR) érintő jogszabályi változás kaput nyit a régebbi tehergépjárművek, targoncák, buszok, cseréje előtt, ösztönzi azok kiváltását korszerűbb, energiatakarékosabb eszközökkel, és támogatást biztosít az intermodális fuvarozásra való átállásra.


Az ezzel kapcsolatos hírről a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) számolt be 2025. augusztus 18-i közleményében. Az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszerrel összefüggő egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 18/2025. (VII. 31.) EM rendelet széleskörű szakmai együttműködés eredménye: az Energiaügyi Minisztérium iránymutatása mellett a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ), a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a NiT Hungary közösen dolgozták ki az új katalóguslapok tartalmát. A közös munka célja egy olyan szabályozási keret megteremtése volt, amely a gyakorlatban is működik — egyszerre szolgálja az uniós energiahatékonysági célokat, és támogatja a piaci szereplők technológiai és fenntarthatósági fejlődését.


Az új szabályozás alapján lehetőség nyílik régi, elavult járművek — például legalább nyolcszemélyes buszok, 3,5 tonna feletti teherautók — cseréjének támogatására, amennyiben az új eszközök energiahatékonyabb, zéró emissziós vagy más, nem fosszilis hajtással működő technológiát képviselnek. Támogathatóvá vált a logisztikában széles körben használt, fosszilis energiával működő targoncák cseréje is környezetbarát, korszerűbb alternatívákra.


Kiemelkedően fontos változás történt az intermodális fuvarozás támogatásában is. Az új szabályok már nemcsak a közúti félpótkocsik vasútra terelését támogatják, hanem a 45 lábas konténerekbe, illetve csereszekrényekbe átterelt forgalmak is elszámolható. Ráadásul a szállítmányozók szerepe immár szabályozott, így az általuk szervezett intermodális forgalmak is bekerülhetnek az elszámolásba. További jelentős változás, hogy a támogatás élettartama az eddigi 1 évről 6 évre nőtt, ezzel hosszú távú elköteleződésre ösztönözve a piaci szereplőket. Ez nemcsak tervezhetőséget ad, de ösztönzi is azokat a cégeket, amelyek korábban nem mertek hosszú távon belevágni az intermodális logisztika fejlesztésébe.


 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.