Késő ősszel, de különösen most, az első fagyok beköszöntével esedékessé válik a járművek felkészítése a hidegebb és sötétebb hónapokra, s a járművezetőknek is alkalmazkodniuk kell a megváltozott útviszonyokhoz. Nemcsak a baleseteket, hanem a bírságokat és a hirtelenül adódott műszaki meghibásodások okozta kényszerpihenőt is elkerülheti az, aki télen (is) felkészülten indul útnak.
Akik ősszel már az elmúlt években is figyelmet fordítottak ezekre, találkozhattak az ORFK vagy az ORFK Baleset-megelőzési Bizottságának e témában írott cikkével, mely elsősorban az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer átnézésének fontosságát emeli ki, hozzátéve: az ablaktörlő lapátokat sem célszerű elhanyagolni. A szervezet az őszi-téli átállásra gondolva mindig készít részletes, műszaki felkészítő anyagot, mely a rendőrség honlapján olvasható » .
|
INDULÁS ELŐTT — Kevesen tudják, hogy az elindulás előtti napi rutinellenőrzés 2010 januárja óta már nemcsak jótanács, hanem egyszersmind jogszabályi szinten rögzített kötelező teendő is, hiszen a KRESZ 5 évvel ezelőtti módosítása így rendelkezik: „A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát — az adott körülmények között indokolt módon — ellenőrizni.” A fentiek természetesen mind a személy- mind a tehergépjárművekkel közlekedőkre vonatkoznak.
AZ ÖTHETES RENDŐRI RAZZIA UTÁN IS „KISZEDIK” A LÁTHATATLANOKAT — A rendőrség országos akciója (a minden évben ősszel induló Látni és Látszani elnevezésű kampány) az ellenőrzési szakaszba ért. A hatóság az akció keretében egy hónapon át kiemelten ellenőrzi a járművek láthatóságát és világításának műszaki állapotát a hazai utakon. Bár a razzia — mint azt a hatóság már korábban is közzétette — 2015. december 10-én befejeződik, ám ez nem jelenti azt, hogy innentől kezdve az ember félvállról veheti a világítóberendezések karbantartását. Aki nem „látszik”, azt továbbra is figyelmeztethetik vagy megbírságolhatják. Ha Ön még nem vizsgáltatta meg járművének fényszóróit, irányjelzőit, féklámpáit stb., még néhány hétig élhet az akció kínálta lehetőséggel! A „Látni és Látszani” ideje alatt bárki kérheti járművei világítóberendezéseinek ingyenes műszaki ellenőrzését az erre kijelölt országos szervizhálózat bármelyikében. Sőt, a díjmentes látásvizsgálat lehetőségével is élhet a projekthez csatlakozott optikusoknál. Bővebben erről »
EURÓPA TÉLEN — Néhány európai országban már november 1-jén megkezdődött a téli szezon (pl. Ausztria, Csehország, Románia); más államokban általában november 15-től érvényes a téli felszerelésre vonatkozó kötelezettség, mely főként a téli gumit és a hóláncot foglalja magában. E témában a tagjainknak a „Külföldi infó” adatbázisunkat ajánljuk, mely országról országra haladva részletezi az egyes államok által megkövetelt téli tartozékokat. Az erről készült áttekintés a honlapunk fejlécében található menüsorból, az „MKFE Tudásbázis” pontra kattintva indítható, de tagi kulcsszavakkal megnyitható innen is. Ha a téli gumiról és a járművek világítóberendezéseiről szóló, hazánkban irányadó jogszabályi részletre kíváncsi, kattintson ide » !
|
A TÉLI GUMI A JÁRMŰ HÓBAKANCSA — A járműtechnikában külön fejezetet érdemel a téli gumi. Telente sok sajtóhír szól arról, hogy tehergépjárművek csúsznak meg vagy fordulnak keresztbe az úton. Az utóbbi évek egyik legszomorúbb balesete az M0-ás és M2-es felhajtójánál történt, ahol a tehergépjármű vezetője életét vesztette. A szerencsétlenséget az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kamerája élesben rögzítette ». Az esetről és a téli gumi fizikai jellemzőiről, használatáról szemléletes áttekintést írt választott tisztségviselőnk, Bánkeszi Lajos. Ez az anyag idén sem vesztette aktualitását, ezért továbbra is honlapunkon olvasható ».
JOBBRÓL JÖN A „MEGLEPETÉS” — A nappalok rövidülésével, a ködös, esős időjárás beköszöntével minden évben megnő a gyalogosgázolások száma. Különösen szembetűnő ez a karácsonyi ünnepkör idején. Sötétben eltűnnek a színek, az árnyalatok, összemosódnak az alakok, nehezebb felmérni a távolságokat. Sokszor csak az utolsó pillanatban lehet észrevenni az út jobb oldalán hirtelen előtűnő kerékpárosokat és gyalogosokat. A halálos gázolásokhoz kiérkező helyszínelő gyakran állapítja meg: az áldozat semmit nem tett meg annak érdekében, hogy látható legyen.... Pedig évek óta érvényben van az a rendelkezés, mely szerint fényvisszaverő mellényt kell viselni rossz látási viszonyok között, lakott területen kívül.
|
Szomorú tény azonban, hogy sokan erre az igen hasznos és fillérekért beszerezhető eszközre is fittyet hányva bandukolnak vagy kerékpároznak éjjel az országút szélén, valamelyik mezőgazdasági majorból éppen hazafelé tartva, esetleg ittasan. Az ORFK ezek tudatában azonban aláhúzza a járművezetők felelősségét is, s felhívja a volán mögött ülők figyelmét az óvatosság és a sebesség helyes megválasztására Mint Óberling József rendőr ezredes az MKFE egyik konferenciáján is kiemelte: az utóbbi években szembetűnően megnőtt a személyi sérüléses balesetet előidéző kerékpárosok részaránya.
AZ ÚT A HIBÁS? Különös veszélyt rejtenek a vízzel teli, illetve fagyott nyomvályúk, valamint az egyenetlen, töredezett úttest. Az elmúlt években Magyarországon két halálos baleset is történt ezekből adódóan. Télen ugyancsak fokozottan veszélyesek a hidak és felüljárók, melyek burkolata mindig hamarabb hűl fagypont alá, mint a talajjal közvetlenül érintkező utaké.
|
HA ZUHAN A HÓ, HA REPÜL A JÉG... — Szinte minden télen van olyan időszak, amikor a déli órákban a hőmérséklet nappal fagypont fölé emelkedik, ellenben alkonyat után gyorsan hűl a levegő; a hosszú, főként a kristálytiszta és szélcsendes éjszakákon csikorgó hideg van. Ilyenkor célszerű, ha ponyvás járműveknél a gépkocsivezető reggelente meggyőződik arról: a jármű tetején, a ponyva homorulatában
összegyűlt olvadék éjszaka nem fagyott-e jégtömbbé, mely egy éles, jobb ívű kanyarban a szemből érkező közlekedőkre, vagy körforgalomban fordulva az elsőbbségadásra kötelezettek szélvédőjére repülhet a centrifugális erő hatására. (Körforgalmakban telente ezért lehet gyakran féltégla méretű jégdarabokat látni a körív külső padkáján.) Nyugat-európai országokban, például Ausztria autópályáinak pihenőhelyein vasállványzatokat is telepítettek, hogy a kamionsofőrök arra felmászva le tudják kotorni a jármű tetején lévő havat vagy jeget. Az osztrák sztrádák útkezelője, az ASFINAG rövid tájékoztatót küldött egyesületünknek, mely itt olvasható » .
|
Szintén a személy- és vagyonbiztonságot szolgálhatja, ha városi parkolás előtt a vezető megvizsgálja: járművében nem tehet-e kárt a magas háztetőkről lezúduló jeges hótömeg vagy óriás jégcsap. Egy-egy ilyen darab – tíz-húsz méter magasról lezuhanva – borzalmas kárt tud okozni a kocsin vagy az autóbusz tetejére rögzített légkondicionáló berendezésben.
Balesetmentes téli közlekedést kívánunk Önnek és gépkocsivezetőinek!
Küldje el vagy nyomtassa ki ezt a cikket pilótáinak! Hasznos lehet!