Szigorúbb ellenőrzési hullámot indítanak november 15-én a közlekedési hatóság emberei, akik most elsősorban a külföldi rendszámú gépkocsivezetők tachográf-lapjait vizsgálják a Tiszántúlon — tudtuk meg nem hivatalos forrásokból. A razziát a közelmúlt tragikus, "elalvásos" balesetei indokolják.
Mint ismeretes, az M43-as úton október 31-én tizennégyen haltak meg abban a balesetben, melyben egy román kisbusz és egy szintén román nyergesszerelvény ütközött össze. Szinte hihetetlen, hogy az ORFK weboldalának szerkesztői (november 9-én) éppen csak elkészültek a "Halálosan fáradt? Tartson pihenőt!" című, aznapi közlekedésbiztonsági konferencia összefoglalójának megírásával, miután másnap hajnalban újabb elalvásos baleset történt a 4-es főút Abonyhoz közeli szakaszán, ahol hárman haltak meg szintén két külföldi rendszámú jármű ütközésének következtében.
Bár az igazságügyi szakértők végleges állásfoglalása nyilvánvalóan még nem készülhetett el, a szakemberek mégis egyetértenek abban, hogy az elmúlt hónapok-évek késő éjszakai vagy hajnali órákban bekövetkező balesetei meglepő hasonlóságot mutatnak, melyekért nagy valószínűség szerint a járművezetők túlterheltsége, kialvatlansága illetve egészségügyi alkalmatlansága okolható. A magyar rendőrség 2010-ben majdnem kétszáz szerencsétlenséget sorolt a tipikus "elalvásos baleset" kategóriájába; ezek közül többet külföldiek okoztak.
Az elalvásos balesetekkel egyesületünk is rendszeresen foglalkozott a közelmúltban. Írásainkban, cikkeinkben szakmai vezetőink kiemelik: a gépkocsivezetőkön kívül felelősség terheli a vállalkozások vezetőit is, akik — fittyet hányva a pihenőidővel kapcsolatos előírásokra — újraindítják a fáradt gépkocsivezetőt, akinek aznap már nem lenne szabad vezetnie.