Ma Dénes napja van.

Kérdés a kata-s személyszállító vállalkozásokról

Az MKFE Személyszállítási Tanácsa úgy döntött, hogy az autóbuszos személyszállításnál ellenzi a kata-zást, és – ha a személyszállítók is támogatják ezt – kezdeményezi a jogalkotónál ezen adózási forma kivezetését az autóbuszos személyszállítási ágazatból, mert a kata-s vállalkozások jelentős versenytorzulást okoznak. Ha Ön buszos vállalkozó, kérjük, fejtse ki véleményét a lenti levél ismeretében!


Tisztelt Autóbuszos Személyszállító Vállalkozó/Vállalkozásvezető!

A díj ellenében történő autóbuszos személyszállítás piacán éles küzdelem folyik a vállalkozások között. Vannak, akik a jogszabályok betartásának igényével, mások a szabályok kijátszásával vesznek részt a versenyben. Egyesületünk az első csoportba tartozókat támogatja.


A piacon a megbízók döntését nagyban befolyásolja a fuvardíj mértéke. Az árverseny azonban akkor sportszerű, ha minden szolgáltatóra azonos pénzügyi feltételek vonatkoznak. Az elmúlt időszak tapasztalata, hogy a hatályos jogszabályi lehetőségek a személyszállítás hazai piacán éket vernek a kisadózó vállalkozások tételes adórendszere (kata) szerint tevékenykedő, valamint a más adózási formában működő egyéni és társas vállalkozások közé. Míg a kata-s vállalkozónak lehetősége van az áfa nélküli számlázásra, a kata-s rendszeren kívüliek 27%-os áfával növelt árat adnak leendő megbízóiknak. Az egyenlőtlen versenyfeltételek miatt az áfával számlázók – akik ugyanakkor a központi költségvetésbe a legtöbb adóterhet fizetik – kiszorulnak a piacról. A kata-s vállalkozások jelenléte – megítélésünk szerint – ezért súlyos torzulásokat okoz a piacon, nem szólva azokról a jogszabályokat kijátszó eszközökről, amelyekkel egyes kata-s buszosok élnek (pl. a családtagok törvénytelen bevonása, azok nevére számla kiállítása, illegális számlakereskedelem, hogy csak a legjellemzőbb visszaéléseket említsük).


Az MKFE Személyszállítási Tanácsa fentieket mérlegelve úgy döntött, hogy az autóbuszos személyszállítás esetében ellenzi a kata-zást, és kezdeményezi a jogalkotónál ezen adózási forma kivezetését az autóbuszos személyszállítási ágazatból, mert – a „háziipari tevékenységi köröktől” eltérően – a buszosoknak igen magas az anyagköltségük illetve az általuk igénybe vett szolgáltatások értéke, gondoljunk csak az üzemanyag és alkatrész-beszerzésekre, s ez által a költségalapon képzett bevételeik ésszerű és szabályos működés esetén túllépik a kata-s adórendszerre vonatkozó 12 millió forintos értékhatárt. Ráadásul az autóbuszosok gyakran a „végső fogyasztó” felé szolgáltatnak, akik az áfát nem tudják visszaigényelni (levonásba helyezni). Ebből adódóan, ha valaki – megítélésünk szerint a kiskapuk kijátszásával – áfamentes számlát ad át a megrendelőnek, óriási és indokolatlan versenyelőnybe kerül. Egyesületünk igyekszik mindent megtenni azért, hogy megvédje és támogassa a jogkövető piaci szereplőket, s visszaszorítsuk a jogszerűtlen működési gyakorlatokat.


Ha Ön autóbuszos vállalkozó, és támogatja célkitűzéseinket, kérjük, jelezze vissza számunkra egyetértését vagy fentiekkel kapcsolatos ellenvetését a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail-címre! Kérjük továbbá, hogy levelünket ossza meg autóbuszos vállalkozást irányító ismerőseivel is! Köszönjük a közreműködését!

Köszönettel és üdvözlettel:

Karmos Gábor s.k.                                               Pencz Zoltán s.k.
                         főtitkár                                              a Személyszállítási Tanács elnöke
Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.