Ma Zéno napja van.

Magas szintű egyeztetés az MKFE javaslatcsomagjáról

A szeptemberi, Dr. Mosóczi Lászlóval folytatott konzultációt követően december 10-én az  ITM négy államtitkárával tartott egyeztetést Ignácz József Péter, az MKFE elnöke, Árvay Tivadar mb. főtitkárhelyettes és Illés Ferenc az árufuvarozási tanács titkára. A két órás megbeszélésen a napirenden lévő ügyeket tekintették át a felek.


A szeptemberi egyeztetést követően az MKFE újabb, prof. Dr. Palovics László innovációért és technológiáért felelős miniszternek valamint a dr. György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkárnak küldte meg» 6 pontos javaslatcsomagban összefoglalva azokat az azonnali intézkedést kívánó ügyeket, amelyek támogathatják a magyar közúti áruszállító vállalkozásokat, különös tekintettel a Mobilitási Csomag rövidesen élesedő kiküldetési (posting) szabályainak» teljesítésében is. 

Az írásban megküldött javaslatok személyes egyeztetésére december 10-én került sor az ITM-ben. A találkozón a tárca képviseletében dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, Érsek István közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár, Tóth Péter közlekedésért felelős helyettes államtitkár, Nagy Ádám iparági stratégiákért és szabályozásért felelős helyettes államtitkár, Kovács Kornél Gépjármű-közlekedési és Vasúti Szabályozási Főosztály vezetője vett részt.

A napirendre vett ügyek:

  1. Hétvégi kamionstop felülvizsgálata (190/2008. Korm rendelet)
  2. GKI továbbképzésnél vizsga eltörlése
  3. Külföldi és belföldi napidíj emelése
  4. Járművezetők rakodási feladatok alóli mentesítése
  5. Határátmenet gyorsítása az ellenőrzött határokon
  6. Külföldi fuvarozók piaci hozzáférésének szigorítása

 Az MKFE javaslatcsomagja teljes terjedelmében IDE» kattintva tekinthető meg

A tájékoztatás szerint a kamionstop kapcsán az egyeztetések megkezdődtek, az ITM államtitkársága elfogadta az MKFE jogszabály-módosításra vonatkozó javaslatait. Mosóczi László államtitkár ígéretet tett arra, hogy a miniszterelnöki kabinetiroda államtitkárával, Tuzson Bencével sürgősen egyeztetést kezdeményez a kérdésről.

GKI továbbképzés utáni vizsgakötelezettség megszüntetését az ITM változatlanul nem támogatja, dacára annak, hogy az uniós országok zöme ezt évek óta nem alkalmazza. Érsek István helyettes államtitkár ehelyett a GKI és a kategóriás képzések tananyagának és vizsgakérdéseinek frissítését szorgalmazta, álláspontja szerint a vizsgakötelezettség eltörlése kockázatos, mert a képzetlen gépkocsivezetők veszélyt jelenthetnek a közlekedésbiztonságra. A tárca nyitott arra, hogy amennyiben a fuvarozói érdekképviseleteket javaslatokat terjesztenek be a vizsga- és tananyag frissítésére, akkor azokat meg fogják vizsgálni. Az egyeztetésen elhangzott, hogy Palkovics László miniszter kiemelten kezeli a hazai gépjárművezetői helyzetet, ezért a munkaerőhiány megoldása érdekében kidolgozás alatt van egy újabb, államilag támogatott gépjárművezetői képzési program. A helyettes államtitkár reményét fejezte ki, hogy rövidesen a diákhitel is felhasználható lesz a járművezetői képzésekre, de tájékoztatása szerint az ügy a PM háttérintézménye, a Diákhitel Központ jóváhagyására vár.

Mivel a napidíjak (belföldi, külföldi) módosítása, emelése a Pénzügyminisztérium illetékességébe tartozik, ezért érdemi döntésre az ITM nem jogosult, ugyanakkor Mosóczi László az ITM részéről a kérdés teljes támogatásáról biztosította az MKFE-t. A határátmenet gyorsítása is napirendre került, az MKFE jelezte, hogy régóta megoldatlan az ügy, s legutóbb a NAV és a rendőrség illetékeseinek hívtuk fel a figyelmét a határhelyzet tarthatatlanságára». Ahogyan arról Államtitkár Úr beszámolt, az ITM-nek ugyan nincs közvetlen ráhatása a határhelyzetre, viszont a megfelelő súllyal kívánják kezelni a helyzetet, ezért államtitkári szinten is jelezni fogják a problémát a Belügyminisztérium és Pénzügyminisztérium illetékeseinek.

A gépjárművezetők rakodási feladatok alóli mentesítése kapcsán az ITM jelezte, hogy nyitottak a közös megoldáskeresésre, de nem látják a hatékony jogszabályi rendezés lehetőségét, ezért várják az érdekképviseletek erre vonatkozó javaslatait. A tárca ugyanakkor leszögezte: a KÁSZ és Ptk. rendelkezései most is lehetőséget biztosítanak arra, hogy a fuvarozó (gépkocsivezető) visszautasítsa a rakodási feladatokat.

A külföldi fuvarozók piaci hozzáférése szigorítása pont tekintetében a Magyarországra érvényes CEMT engedélyek számának csökkentésére tett javaslatunkat a minisztérium nem vetette el. Az előterjesztés a szeptemberi államtitkári egyeztetésen illetve az októberi, szakértői szinten tartott megbeszélésen is megvitatásra került. Az ITM jelenleg vizsgálja az alternatívákat.

Az MKFE jelezte, hogy az engedélygazdálkodást és piacvédelmi intézkedéseket az év elején elindított BiReg nagyban segíti, a hatékony működéshez viszont további fejlesztésekre van szükség, el kell jutni a rendszer teljessé tételéhez, a III. fázis élesítéséig, amely már magában foglalja az elektronikus útra terelt engedélygazdálkodást és a szélesebb körű kamerarendszer használatát a járművek detektálása érdekében.

A minisztérium ezeket az ügyeket továbbra is támogatja, Érsek István államtitkár kijelentette, hogy a BiRegben 2022-ben folytatódnak a fejlesztések.

Az MKFE Elnöke a napirend során kifejtette, hogy a lengyelek 1000 fős ellenőri létszámához arányaiban itthon is legalább 200 főnek kellene napi szinten a piacvédelmi törekvéseket érvényre juttatni, ezért szükséges lenne a közúti ellenőrök bérét rendezni, legalább 25-30 százalékos bérfejlesztésre van ehhez szükség.

A találkozón az ITM részéről elhangzott, hogy az érdekképviseletek által szorgalmazott kétoldalú megállapodásokat érintő javaslatok (pl. 3,5 tonnás engedélyküszöb egységessé tétele) megvalósítása hosszú folyamat, hiszen a bilaterális egyezmények módosítása akár éveket vehet igénybe, emellett arra is törekedni kell, hogy a változtatás mindkét fél számára előnyös legyen, ellenkező esetben a partnerország nem fogja elfogadni a javaslatokat.

Az előzetes napirendi pontok között nem szerepelt, de a megbeszélés végén Ignácz József Péter a vegyeshonosságú járművek – amely gyakorlat alkalmas a BiReg és az engedélykötelezettség kijátszására – közlekedésének engedélykötelezetté tételére tett javaslatot. Emellett a PM-nek nemrégiben megküldött, a költségvetésből bizonyos mértékű forrásokat igénylő javaslatokra is felhívtuk a figyelmet: HU-GO rendszerben a nagyfelhasználói kedvezményrendszer» bevezetése és az alternatív hajtású járművek útdíjkedvezményének megteremtése.

 

Kapcsolódó híreink:

Költségvetést érintő fuvarozói javaslatok a PM és az ITM asztalán»

Újabb egyesületi kezdeményezés a gépjárművezetői helyzet megoldására»

MKFE Kommunikáció

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.