Azok a cégek, amelyek belső használatra saját kutat üzemeltetnek, az elmúlt hónapokban a közkutakon érvényesített kiskereskedelmi áraknál rosszabb feltételekkel tudták beszerezni az üzemanyagot. Ahol pedig kiskereskedelmi kiszolgálásra is sor kerül – elsősorban az alvállalkozó fuvarozók ellátása miatt –, ott egyre nagyobb veszteséggel tudták teljesíteni ezeket az igényeket.
A nagykereskedelmi ár 2022-es elszabadulása azonban már olyan mértékű veszteséget jelent, hogy a vállalkozások sorra leállítják a belső beszerzéseiket, és a több ezresre rúgó járműparkjukat a közkutakra irányítják, ahol akár 50-60 forinttal olcsóbban tudják beszerezni a gázolajat. Ez egyrészt további – súlyos – veszteséget jelent a töltőállomásoknak, másrészt komoly környezetterheléssel jár (fölösleges üresfutásra kényszerülnek a járművek a közkutak eléréséhez), továbbá a hirtelen megugró kereslet – 1-1 jármű alkalmanként egy személyautónál 30-szor több, akár 1500 liter üzemanyagot vesz fel – készlethiányhoz, üzemanyag ellátási zavarokhoz, illetve további korlátozásokhoz vezethet Magyarországon.
Az árstop 2022. május 15-ig történő újabb meghosszabbítása után ennek vannak is jelei: számos kisebb hálózat bezárását követően már nagy kúthálózat is korlátozást vezetett be, a SHELL a külföldi fuvarozók számára is könnyen elérhető autópálya melletti kútjain limitálta (50.000 Ft/tankolás) a vásárolható mennyiséget.
Az alágazat szereplői az árstop nagykereskedelmi árra történő kiterjesztését szorgalmazzák.
MKFE Kommunikáció