A 2022 első félévében jelentkezett költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 22,1%-os, a belföldi fuvarozás esetében 23,2%-os díjemelés kompenzálná (a 2021-es díjszinthez képest) – derül ki a DigiLog Consulting friss közleményéből. A 2022 első féléves KFX adatait elemezve a 2022 teljes évre vonatkozó áremelkedési prognózisát a korábbi átlagos 21%-ról 30%-ra korrigálta a független tanácsadó cég.
„A fuvarozás költségeinek emelkedésből fakadó, kényszerű díjemelés mértéke már 2022 első félévben elérte a korábban egész évre becsült 21% -os szintet. Mivel a költségek növekedése várhatóan a második félévben is folytatódik, kénytelenek vagyunk emelni az idei előrejelzésünkön” - áll a DigiLog Consulting, a Közúti Fuvarozási Árindexet 2022-ben bevezető tanácsadócég közleményében.
Lajkó Ferenc a DigiLog Consulting ügyvezetője egyben rámutatott, hogy a költségek magas szintje már az év első felében 22-23%-os fuvardíjnövekedést indokolt volna, ezzel szemben a fuvarozók csak 13-15%-os díjemelést tudtak elérni a piacon.
„Ennek is köszönhető, hogy a második negyedévben már enyhe kapacitáshiány jellemezte a közúti szektort” – fejtette ki a szakember, hozzátéve, hogy a megbízóknak figyelnie kellene a fuvarozó partnereikre, hiszen a késztermékek, alapanyagok és félkésztermékek 70-75 százalékát közúton vagy közúton is szállítják Európában, s ennek a szállítási módnak nincs alternatívája, hiszen a vasúton is jelentős a díjemelkedés és kapacitás sincs korlátlan mennyiségben.
A Közúti Fuvarozási Árindex aktuális (tény adatokon alapuló) értéke 2022 II. negyedévre vonatkozóan |
Nemzetközi közúti fuvarozás esetében:122,1% (előrejelzés 2022. teljes: 129,8%) |
Belföldi közúti fuvarozás esetén: 123,2% (előrejelzés 2022. teljes: 130,3%) |
(2021=100%) |
A DigiLog Consulting teljes közleményét IDE» kattintva olvashatja el
Korábbi KFX adatok
2022. Q1»
2020/2021; 2021/2022»