A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint az útdíjrendszer még ma sincs kész, számos problémát nem küszöböltek ki, és továbbra sem elég hatékony a piacvédelem. Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszerhez (EKAER) való átállásra pedig megint nem hagytak elég felkészülési időt – hangozott el az MKFE tegnapi sajtótájékoztatóján. Egyesületünk szakmai álláspontja valamint az ezzel kapcsolatos sajtómegjelenések az alábbiakban olvashatók!
|
Az MKFE szakmai álláspontja szerint az útdíjrendszer (HU-GO) nincs kész. Az elemi útdíjköteles szakaszok használatának újradefiniálása nem történt meg, így elvileg továbbra sem használatarányos a rendszer. A rendszer továbbra sem biztosítja a külföldi járművek környezetvédelmi besorolásának ellenőrizhetőségét, ami versenyhátrányt okozhat a magyar vállalkozásoknak. Mindezt tovább súlyosbítja, hogy bár a szabályszegések aránya a hazai és külföldi vállalkozások vonatkozásában 40-60 százalék, ám a bírságok megoszlása 88-12 százalék, mely 11 milliárd forintos versenyhátrányt okoz a hazai közúti közlekedési szolgáltatóknak. A jóhiszemű úthasználókat tovább sújtja, hogy nincs különbségtétel a szándékosság és a tévesztés között, mely alkalmanként 165 ezer forintot jelent egy vállalkozásnak. Némi könnyebbséget jelentene, ha működne a kilátásba helyezett riasztási rendszer, ám ez még mindig nem valósult meg.
A rendszer anomáliái ellenére az útdíj 5 százalékos emelését és hálózati kiterjesztését helyezték kilátásba, mely egyesületünk véleménye szerint nem elfogadható és indokolatlan. Az MKFE elengedhetetlennek tartja továbbá a bírságrendelet módosítását és a Társadalmi Egyeztető Szervezet felállítását, melynek az Útdíj törvény és a Vhr. rendelkezései szerint 2013. október 1-je óta működnie kellene.
A magyar fuvarozó vállalkozások piaci kilátásait tovább rontja, hogy Magyarországon még mindig nem működik hatékonyan a piacvédelem. A külföldiek térnyerése tovább tart. A bilaterális kapcsolatok és engedélyek felülvizsgálata érdemben nem kezdődött meg, melyet egyesületünk továbbra is elengedhetetlennek tart a magyar közúti közlekedési szolgáltatók piaci pozíciójának megerősítése, megtartása céljából.
További megoldandó feladat az engedélyek megfelelő ellenőrzése, melynek jelenleg sem az anyagi, sem a személyi, sem a technikai feltételei nem elégségesek. Szükséges a jogszabályi környezet további módosítása.
Az ágazatot érintő általános szakmai probléma, hogy a jogalkotás nem veszi figyelembe a felkészülési időt. Erre példa a 2015. január 1-jén bevezetésre kerülő Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer is, melyről még mindig nincsenek részletes információk, továbbá sem a felhasználói felület, sem a rendszer nincs kész. A kormány végrehajtó és jogalkalmazó szervei a fuvarozói érdekképviseletekkel folytatott „konzultációk” keretén belül sem tudtak részletes ismertetést adni, operatív információkkal, részletszabályokkal segíteni a felkészülést, ezért javasoljuk, hogy január 1-jével ne kerüljön bevezetésre a rendszer, illetve a bevezetésre egy hosszabb felhasználói tesztidőszakot követően kerüljön sor.
Sajtómegjelenések:
Média | Cikk | Link |
Világgazdaság | Védi piacát Nyugat-Európa | www.vg.hu |
Népszabadság (NOL) |
Még kérnek a kamionosok | www.nol.hu |
Világgazdaság | Elfogyott a fuvarozók türelme | www.vg.hu |
Népszava | Elfogyott a fuvarozók türelme | www.nepszava.hu |
Népszava | Kiakadtak a fuvarozók - esély sincs a felkészülésre | www.nepszava.hu |
Napi Gazdaság | Hatékony piacvédelmet sürgetnek a fuvarozók | www.napigazdasag.hu |
Origó | Nincsenek eléggé védve a hazai fuvarozók | www.origo.hu |
Hír24 | Fuvarosok: elfogadhatatlan az útdíjemelés | fn.hir24.hu |
napi.hu | Kiakadtak a kormányra | www.napi.hu |
iho.hu | Hol a versenyképesség? | www.iho.hu |
stop.hu | Elfogyott a fuvarozók türelme | www.stop.hu |
mon.hu | A fuvarozók hatékony piacvédelmet sürgetnek | www.mon.hu |
ma.hu | A magyar fuvarozók hatékony piacvédelmet sürgetnek | www.ma.hu |
hirstart.hu | Hatékony piacvédelmet sürgetnek a fuvarozók | www.hirstart.hu |
hungarokamion.hu | Sajtótájékoztatót tartott az MKFE | hungarokamion.hu |
magyarkozlekedes.hu | MKFE: Tesztidőszak után vezessék be az EKAER-t | www.magyarkozlekedes.hu |
hirekma.hu | Elfogyott a fuvarozók türelme | hirekma.hu |
hiranyag.hu | Elfogyott a fuvarozók türelme | www.hiranyag.hu |
hirfal.hu | Elfogyott a fuvarozók türelme | belfold.hirfal.hu |
hirujsag.hu | A magyar fuvarozók hatékony piacvédelmet sürgetnek | hir-ujsag.hu |
Camion Truck & Bus | MKFE szakmai álláspont | www.camiontruck.hu |
prohir.hu | A magyar fuvarozók a piacvédelmet sürgetik | prohir.hu |
frisshirek.hu | Kiakadtak a kormányra a fuvarozók | friss-hirek.hu |
tozsdehirek.hu | Fuvarosok: elfogadhatatlan az útdíjemelés | tozsdehirek.hu |
propeller.hu | Kiakadtak a kormányra a fuvarozók | propeller.hu |
hirek.animare.hu | Fuvarosok: elfogadhatatlan az útdíjemelés | hirek.animare.hu |
mixonline.hu | A magyar fuvarozók piacvédelmet sürgetnek | www.mixonline.hu |
boon.hu | A magyar fuvarozók piacvédelmet sürgetnek | www.boon.hu |
galamuscsoport.hu | A magyar fuvarozók piacvédelmet sürgetnek | www.galamuscsoport.hu |
Origó | Nincsenek eléggé védve a hazai fuvarozók | www.origo.hu |
Világgazdaság | A magyar fuvarozók a piacvédelmet sürgetik | www.vg.hu |