A Kormány lecserélte a 35 éve született 2/1981., a közúti árutovábbítási szerződésekről (KÁSZ)szóló kormányrendeletet. Az új KÁSZ strukturáltabb, átláthatóbb, a mai kor követelményeinek jobban megfelel és a fuvarozók jogos igényeit is figyelembe veszi.
Az új szabályozás – amely a Magyar Közlöny 2016. évi 79. számában kihirdetésre került –, értelmező rendelkezéseket is tartalmaz, ami a korábbi joganyagból hiányzott. Itt kerül többek között meghatározásra a zártrendszerű rakodás (fuvarozó nincs jelen, vagy a szükséges adatokat nem tudja ellenőrizni) fogalma. Ilyen esetben a fuvarozó felelőssége nem áll fenn az áru mennyiségére, jelére és sorszámára vonatkozóan az árukísérő okmányba bejegyzett adatok pontossága, illetve az árunak és az áru csomagolásának külső állapota tekintetében. Természetesen a zártrendszerű rakodás tényét a fuvarlevélen fel kell tüntetni, amit a feladónak kötelessége igazolni.
A korábbi rendeletben is szerepelt a 30 napos fizetési határidő kikötése, de az új jogszabályban ez is pontosításra került: az MKFE javaslata alapján kikerült a KÁSZ-ból a 30 napnál hosszabb fizetési határidő megkötésének elvi lehetősége.
A fuvarozási szerződésnek a jövőben tartalmaznia kell a feladó által adott, a fuvardíjra vonatkozó beszedési megbízását is, így elkerülhető lesz a fuvardíjak késedelmes fizetése.
Pozitív elmozdulás a rakodás, a raklapkezelés, az állásidő, illetve ezek költségeinek megtérítése, azaz e tevékenységeket a fuvarozó külön díj ellenében, a feladó költségére végzi. Részletesebb és fuvarozói szempontokat is figyelembe vevő szabályozást kap a felelősségek kérdése is.
A jogszabály fenti módosításokat is tartalmazó elfogadása és megjelenése Egyesületünk több mint egy éves sikeres érdekképviseleti munkájának az eredménye.
MKFE kommunikáció