Ma Liliána, Olga napja van.

Rendelet nem írja elő a tachográfkártyák kötelező cseréjét

Korábbi tájékoztatásaink szerint a nemzetközi viszonylaton közlekedő, 2019. június 15. előtt elsőként forgalomba helyezett haszonjárműveknél legkésőbb 2024. december 31-ig intelligens menetíró készüléket (gen2v2) kell utólagosan beszerelni. A tachográfkészülék kötelező kicserélése azonban nem vonja kötelezően azt is magával, hogy a járművezetők tachográf kártyáit is cserélni kellene. A Bizottság (EU) 2016/799 végrehajtási rendelete ugyanis egyértelművé teszi, hogy az első generációs tachográfkártyák (=2019. június 15. előtt kibocsátott kártyák) érvényességi idejük végéig továbbra is használhatók a második generációs járműegységek bármely verziójában.


A járművezetők digitális tachográf kártyájának érvényességi ideje egységesen 5 év, így az első generációs kártyák rövidesen teljesen kiszorulnak a gyakorlati használatból. Azonban a második generációs tachográfkártyák is verzióváltáson estek át 2023. augusztus 21-vel, azaz a 2019. június 15 – 2023. augusztus 21. közötti időszakban kiadott kártyák Gen2v1, a 2023. augusztus 21-től kibocsátott kártyák Gen2v2 típusúak. Mindkettő alkalmas a legújabb intelligens tachográfkészülékkel való használatra, de a kártyára rögzített adatok körében viszont különbség mutatkozik. A második generáció 1. verzió (gen2v1) kártyákon többek között a határlépések és rakodási műveletek nem rögzülnek.


Uniós jogszabály kötelezettséget nem támaszt, hogy a járművezetőknek cserélni kellene tachográfkártyájukat gen2v2 típusúra. Az MKFE ennek ellenére írásbeli tájékoztatást kért az ÉKM illetékes főosztályvezetőjétől » egyrészt annak tisztázása érdekében, hogy a nemzetközi viszonylatban dolgozó járművezetőknek szükséges-e lecserélniük a 2023. augusztus 21. előtt kiadott járművezetői kártyájukat, illetve a hatóságok bírságolhatják-e őket amiatt, hogy gen2v1 kártyával használják a gen2v2 tachográfkészüléket. Az ÉKM írásos válasza » megerősítette, hogy rendeleti szinten nincs előírva gen2v2 kártyákra való soron kívüli átállás. Az automatikus határátlépés azonban a gen2v1 tachográfkártyákon nem rögzülnek, ezért az ÉKM szerint azokat továbbra is javasolt kézi adatbevitellel rögzíteni a járművezetőknek.


Az 165/2014. EU rendelet 26. cikke alapján a kibocsátó tagállam illetékes hatósága előírhatja a járművezetők számára, hogy a járművezetői kártyájukat cseréljék le újra, amennyiben ez a vonatkozó műszaki előírásoknak való megfelelés miatt szükséges. Magyarország ilyen kötelezettséget nem írt elő a magyar hatóság által kiállított járművezetői tachográfkártyák esetében.


Figyelem! 2024. december 31-től a járművezetőknek 56 napot kell tudniuk visszamenőlegesen igazolni. A tachográfkártyán tárolt adatoknak tehát legalább ennyi időt tudniuk kell lefedni egy közúti ellenőrzés alkalmával. A Gen2v1-es járművezetői kártyáknak kötelezően 28 napot kell(ett) tárolniuk, de a gyakorlatban ennél jóval hosszabb időszakra visszamenőleg elérhetőek a tevékenységi adatok a kártyán. A Gen2v1-es járművezetői kártyák esetében azért javasolt a rendszeres letöltések során ellenőrizni, hogy 2024. december 31-től élesedő bemutatási kötelezettségnek eleget lehet-e majd tenni az adott járművezetői kártyával.

Kapcsolódó cikkeink:

Új tachográf: határátlépések helyett a rakodási műveletek helyszínét kell rögzíteniük a járművezetőknek »

Tájékoztató a tachográfcsere kötelezettségével kapcsolatban »

Augusztus 21-től második generációs tachográfkártyát ad ki a hatóság »

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.