Már csak 3 nap van hátra a februárból, mely egyben azt is jelenti, hogy az uniós nemzetközi forgalomban közlekedő nagyhaszongépjárművek meghatározott csoportjának tachográfcseréjére lejár a kéthónapos türelmi idő! További halasztási lehetőségről nincs tudomásunk! Mint többször is írtunk: 2025. február 28-ig a hatóságok Európa-szerte eltekintenek a bírságtól, így csak figyelmeztetést alkalmaznak azon járművekre, melyeket a 2024. december 31-i tachográfcsere határideje érintett volna. Ebben a körben azok a 2019. június 15. előtt forgalomba helyezett járművek érintettek, melyek uniós nemzetközi forgalomban közlekedve analóg vagy — még nem okos — digitális (GEN1) tachográffal vannak felszerelve.
Mint 2024 karácsonya előtt írtunk: megegyezésre jutottak az Európai Unió tagállamai azon az online értekezleten, amelyet az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatósága (DG MOVE) hívott össze a Mobilitási Csomag miatt előírt tachográfcsere-kötelezettséggel kapcsolatban. Az értekezleten a tagállamok közlekedéspolitikában érintett szaktárcái vettek részt, amelyek egy kéthónapos ún. tanulóidőszak (educational learning period) alkalmazásáról állapodtak meg, mely tehát 2025. február végéig ad haladékot azoknak, akiknek 2024. december 31-ig kellett volna menetíró készüléket cserélniük fuvareszközeikben.
A szaktárcák többek között az évvégi alkatrész- és eszközellátási nehézségekre való tekintettel határoztak úgy, hogy kéthónapos ellenőrzési moratóriumot fogadnak el azon uniós-nemzetközi forgalomban közlekedő járművek tachográfcseréjére, melyek határideje 2024. december 31. A 2025. február 28-ig tartó időszakban még nem fogják megbírságolni, hanem csak figyelmeztetni azokat a járműveket, amelyeket a 2024. december 31-i határidő érintett volna.
A 2025-ös évvel kapcsolatban ugyancsak fontos hozzátenni emlékeztető gyanánt, hogy 2025-ben azon járművek is érintettek lesznek a kötelező tachográfcserében, amelyek jelenleg 1. generációs okos készülékkel (gen2v1) futnak: azok esetében 2025. augusztus 18-ig kell végrehajtani a cserét, hogy a tagállamok hatóságai ne bírságolják meg őket.
a Bizottság hivatalos közleményének szövege (EN) »
a Bizottság hivatalos közleményének szövege (HU) »
Forrás: DG MOVE, Európai Bizottság
Kapcsolódó cikkeink:
Mikor melyik tachográfot kell kicserélni? — Tájékoztató a határidőkről »
Javaslatok a tachográfcsere halasztására és állami támogatására »
Kötelező tachográfcsere: az IRU megpróbál némi haladékot kilobbizni »