Tisztelt Tagjaink!
A március 25-i brüsszeli fuvarozói demonstráció napjának estéjén az MKFE néhány képviselője is részt vett az Európai Parlament plenáris ülésén, ahol a képviselők vitát folytattak a német minimálbér közúti közlekedési szektorra való alkalmazhatóságáról és annak uniós joggal való összeegyeztethetőségéről.
Érdeklődő tagjaink számára, és annak érzékeltetésére, hogy hogyan zajlik egy ilyen – olykor egyik-másik európai képviselő tévinformációiról is tanúskodó – brüsszeli parlamenti vita, a felszólalásokról készült közel kétórás videófelvétel az alábbi linken elérhető, magyar nyelven is megtekinthető:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getVod.do?mode=unit&language=HU&vodId=1427310168552
Az élénk, többé-kevésbé kiegyensúlyozott vitában az MKFE-vel szinte napi kapcsolatban álló, az EP Közlekedési Bizottságában dolgozó két magyar képviselő is hallatta a hangját, megítélésünk szerint lényegre törő, helytálló hozzászólásaikat szó szerint közöljük:
Deli Andor (a felvételen 21:38 perc után) – „Sokan úgy tartják, hogy a minimálbér kérdése a tagállami szubszidiaritás és az egységes szolgáltatásnyújtási piac elve közötti vita. Ugyanakkor az egységes piac sohasem a bérek azonosságáról, teljes kiegyenlítettségéről szólt, hiszen a bérkülönbségek vannak, és lesznek is az egyes tagállamok között.
Félreértés ne essék, távol áll tőlünk az, hogy elleneznénk egy tagállam szuverén jogát ahhoz, hogy minimálbért állapítson meg, de azt már elvárjuk, hogy azt úgy tegye meg, hogy eközben ne veszélyeztesse az Európai Unió alapvető értékeit. Most egy szűkebb területről beszélünk, a közúti fuvarozásról. Szociális köntösbe bújtatni egy kérdést, amely ugyanakkor súlyos pénzügyi és adminisztrációs többletterhet jelent a fuvarozó vállalatok – és különösen a kis- és középvállalkozások számára – nem korrekt hozzáállás. És akkor még nem említettük az előírt nemzeti szabályok megsértéséért kiróható büntetések összegét, amelyek olyan magasak, hogy egyetlen csapással tönkretehetnek kisebb vállalkozásokat, miközben épp a kkv-k fejlesztése és erősítése az általánosan meghatározott uniós célkitűzés.
Szükség van az Európai Bizottság gyors és határozott kiállására, mert egyedül ez tehet pontot erre a vitára, és egyúttal elejét veheti annak, hogy az egységes európai piac fokozatosan leépüljön egy 1992 előtti szintre. Tegye a Bizottság azt, ami az alapfeladata, legyen az alapító szerződések és értékeink őre.”
Ujhelyi István (a felvételen 20:33 perckor) – „Én ma Liberadzki úrral közösen ott álltam kint az esőben az épület előtt, ahol öt ország munkaadói álltak és tiltakoztak a mostani szabályok ellen. Itt van az a petíció, amit átvettünk, amit nekünk küldtek, európai parlamenti képviselőknek. El fogom Önöknek küldeni, mindannyiuknak. Egyetért-e velem abban a Képviselő úr, hogy szeretnénk, hogyha magasabb lenne a bérezése a munkavállalóinknak, a sofőrjeinknek? De ez a megoldás, a német megoldás inkább munkanélküliséget fog hozni több ország mostani munkavállalóinak, mintsem magasabb béreket. Mert csak nálunk, Magyarországon ez 40-50 ezer ember munkahelyét érintheti. Nem magasabb bérük, hanem kevesebb munkájuk lesz.„
Felszólalási lehetőséget nem kapott, de írásban ugyancsak hozzászólt a vitához a vitát kezdeményező Foglalkoztatási Bizottságban dolgozó, az MKFE-vel már az előző (2009-2014-es) ciklusban is jó szakmai kapcsolatot ápoló Kósa Ádám, továbbá mások mellett Szanyi Tibor is:
Kósa Ádám, írásban – A nagy kérdésem: megéri-e az európai vámunió az 50. születésnapját 2018-ban, vagy nyugdíjba küldik azt, véget vetve az EU egyik legfontosabb eredményének? Hogy miért kérdezem ezt? Ha a szolgáltatások árába ezentúl be kell építeni a különböző országok eltérő minimálbéreiből fakadó magasabb költségeket, akkor jogos a kérdés: ez mennyiben térne el „elméletileg” attól, hogy ha vámokat vetünk ki a másik EU tagállamban készült árukra, mondván, hogy az előállítási költsége az adott terméknek belföldön magasabb, így a különbözetet a gyártó cég állhatná annak érdekében, hogy a hazai kkv-k versenyképessége (hasonlóan a magasabb minimálbért fizető vállalkozásokhoz) ne romoljon és a verseny ebből a szempontból „egyenlő esélyű” legyen. Várom a Bizottság álláspontját, hogy ugyanolyanok lesznek-e a következmények ezen minimálbéres szabályozással kapcsolatban, mintha vámokat vetnének ki az egyes tagállamok – hasonló megfontolásokból – a saját versenyképességük megőrzése érdekében? Ennek itt és most véget kell vetni.
Szanyi Tibor, írásban – A fent említett német törvény óránként minimum 8,50 eurót határoz meg a Németország területén dolgozó munkavállalók esetében. Ennek értelmében a munkáltatóknak a nyilvántartási okmányokat előre be kell nyújtani a német hatóságok számára, amely többletköltségekkel és adminisztratív terhekkel is járhat. Azt kell azonban mondanom, hogy a minimálbér növelése, az egységes európai minimálbér felé történő lépéseket üdvözlendőnek tartom. Emellett természetesen a törvény más tagállamokra gyakorolt hatását és a törvény jogszerűségét vizsgálni kell, melyet az Európai Bizottság meg is tesz. Kérdezem, hogy prognosztizálja-e az Európai Bizottság a munkahelyek számának csökkenését az intézkedés hatásaként? Vizsgálják-e, hogy ténylegesen növekednek-e a munkavállalók bérei vagy a munkaadók terhei? Kérdezem továbbá, hogy a Bizottság álláspontja kialakításakor milyen tanulmányokat vesz figyelembe?
x
Amint az várható volt, az Európai Bizottság egyelőre továbbra sem foglalt állást a kérdésben.Violeta Bulc közlekedési biztos a folyamatban lévő vizsgálatra hivatkozva nem árult el részleteket a Németország ellen indított pilot eljárás eddigi eredményeiről. Hangsúlyozta a kérdés komplexitását, amennyiben számos, alapvető uniós jogszabályt vizsgálva zajlik az értékelés. Zárszavában megígérte, hogy „a lehető leghamarabb” tájékoztatni fogja az Európai Parlamentet, valamint kilátásba helyezte, hogy jövőre a bizottság egy közúti jogszabálycsomag keretében fogja elemezni a szociális és piaci szabályozást.
xxx
Tisztelt Tagjaink!
A német szabályozás hatályosulása óta már három hónap eltelt, az MKFE a tagjaitól ez idáig sem bírságról, sem ellenőrzésről nem kapott anyagot, ugyanakkor újból szeretnénk megismételni felhívásunkat:
Rendkívüli jelentőséggel bírhat, hogy egy esetlegesen előforduló bírságolási esetet teljes dokumentáltság mellett kormányzati és nemzetközi csatornáinkon keresztül a legmagasabb uniós szintekre juttathassunk. Ezért tisztelettel kérjük, segítsenek abban, hogy ha ilyenről tudomást szereznek – történjék az MKFE-taggal vagy mással –, azt az esetet az érintettek az összes kapcsolódó bizonyítékával együtt haladéktalanul jelentsék a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre eljuttatott e-mail üzenetben.
Emellett ugyancsak a munkánkat segíti, ha akár az ellenőrzési tapasztalataikról, akár veszteségeikről, fuvarpiaci lehetőségeikben elszenvedett hátrányaikról konkrétan tájékoztatják az MKFE-t. Kérjük, használják a fenti kontaktot!
Ismételten biztatjuk továbbá tisztelt tagjainkat, hogy az alábbi linken megnyíló, magyar nyelvű felületen maguk is jelezzék közvetlenül a panaszukat az Európai Bizottság felé:
http://ec.europa.eu/atwork/applying-eu-law/complaint_form_hu.htm
Minél konkrétabban, saját vállalkozásuk esetére szabottan teszik ezt meg, annál jobb! Az egyedi jelzések kiemelten fontosak, mert nem lehet őket „politikai” szempontok alapján kezelni, ahogyan az szakmai szövetségek, vagy egyes tagállamok panaszai esetén előfordulhat.