Ma Emma napja van.

Elektronikus vámzár oroszországi alkalmazásának tervezete

Tisztelt TIR Felhasználó Fuvarozók!

 

Az IRU-tól kapott információ alapján az alábbi, az oroszországi árufuvarozást érintő, várható változásról tájékoztatjuk Önöket:

2018. január 19-én Oroszország Kormánya nyilvános konzultációt kezdeményezett  a 127- Ф3 számú, 1998. 07. 24-i keltű szövetségi törvény „A nemzetközi közúti fuvarozás állami ellenőrzéséről és a be nem tartásáért való felelősségről” módosítási tervezetéről.

A javasolt módosítások előrevetítik egy, az Oroszországi Föderáció területén végrehajtott közúton vagy vasúton történő nemzetközi áruszállítás ellenőrzésére szolgáló nemzeti nyomon követési rendszer létrehozását. A jogszabályba bevezetésre kerül az elektronikus azonosítók (navigációs zárak) fogalma. A módosítás "az áruk Orosz Föderáció területén történő tranzitja során a jármű útvonalára, valamint az eszköz sérülésmentességére vonatkozó információkat a nyomon követő rendszer felé továbbító, a globális navigációs műholdrendszer (GLONASS) technológiájával működő eszközök”-re hivatkozik. A törvényi szabályozás 2018. július 1-től léphet életbe.

A módosítás tervezet szerint (a 127- Ф3 számú szövetségi törvény 5. cikkének kiegészítése) az elektronikus azonosítók (navigációs zárak) bevezetésének célja egy, a szövetségi tranzit áruforgalmat ellenőrző rendszer létesítése.

Az ilyen típusú zárak használata minden, az Orosz Föderáció területén tranzitban áthaladó közúti és vasúti szállítmány esetében kötelező lesz. A navigációs zárak felhelyezésére és eltávolítására az orosz be- és kiléptető állomásokon kerül sor, beleértve a belorusz-orosz és kazah-orosz határokat is. Az eljárás elvégzésére kijelölt közúti  ellenőrzőpontokat, csakúgy, mint a vasútállomásokon levő állandó, vagy mobil vasúti ellenőrzőpontokat, az orosz kormányzat határozza meg.

A javasolt módosítások szerint az elektronikus zárak „engedélyezett fuvarozók” általi felhelyezése és eltávolítása a feladó vagy címzett költségére történik.

Az elektronikus zárak rendszere kompatibilis lesz az Oroszország szövetségi útjain közlekedő nehéz gépjárművek által használt „Platon” útdíj fizető rendszerrel.

A fent említett módosítások kiegészítéseként az orosz kormány szintén nyilvános konzultációra nyújtotta be a szabálysértési kódex módosítási tervezetét, amely az elektronikus zárak használatára vonatkozó szabályok megsértésére vonatkozó közigazgatási bírságokat vezeti be, az alábbiak szerint:

  • hivatalos személyek, magánvállalkozók és gépjárművezetők számára – RUB 100.000 - 150.000
  • jogi személyek számára – RUB 150.000 – 250.000

Az IRU számára elérhető információk szerint a fuvarozóknak körülbelül RUB 1000/nap mértékű bérleti díjat kell fizetni az e-zár után, illetve minden egyes zár után RUB 30.000 – 35.000 összegű letétet kell elhelyezni. A fentiekben leírt e-zárak új jogi környezetben való használatára vonatkozó használati feltételeket még nem közölték, de az intézkedéssel nyilvánvalóan egy újabb akadályt gördítenek az árufuvarozás útjába és emelkedni fognak a fuvarozás költségei.
Az IRU megállapítása szerint a 127- Ф3 számú szövetségi törvény módosításának jelenlegi verziójával javasolt intézkedés nem tűnik hatékony eszköznek a fuvarozás biztonságának javítására vagy a vámkockázat csökkentésére. Valójában eltúlzott, a szükséges idő és a költségek növekedéséhez vezet, különösen a szállítási tevékenységet közép-Ázsia felé végző fuvarozók számára. Ebben a szakaszban az IRU elemzi a jelenlegi módosításokat, és a nyilvános viták, valamint a szabályozási hatásvizsgálat során benyújtja észrevételeit.

A törvény módosításának tervezete az alábbi linken érhető el:
127- Ф3 számú szövetségi törvény módosításának tervezete

Az üggyel kapcsolatos minden további információt azonnal továbbítunk Önök felé.

 

MKFE

vám szakterület


Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.