Tisztelt Tagjaink!
Az MKFE – mind hazai, mind nemzetközi összehasonlításban úttörő – lépéseit összefoglaló, egy hónappal ezelőtti híradásunkból kiolvasható volt, hogy meglehetősen lassan eszmélt Európa az újonnan bevezetett német minimálbér szabályozással kapcsolatban. Az ünnepek elmúltával végre felpörögtek az események, és mára kijelenthető, hogy nemcsak tucatnyi IRU-tag fuvarozói érdekképviselet között, hanem ami a jelen helyzetben ennél fontosabb, számos tagállam között is kibontakozott az az együttműködés, ami egy ütőképes nemzetközi tiltakozáshoz elengedhetetlen.
Az MKFE mellett különösen a lengyel, a cseh, a szlovák és a román IRU-egyesületek kitartó munkájával sikerült elérni, hogy a visegrádiak (Magyarország, Lengyelország, Csehország, Szlovákia) kezdettől aktív hivatalos fellépéséhez az IRU-ból származó információink szerint csatlakoztak a balti államok (Észtország, Lettország, Litvánia), továbbá Románia, Bulgária és Horvátország, Szlovénia is.
Egyre több országban látják tehát úgy, hogy a német intézkedés indokolatlanul versenykorlátozó, több ponton is sértheti az Európai Unió jogát és az egységes piac alapelveit, amellett, hogy jelentős adminisztratív terheket ró az érintettekre. Azzal, hogy az EU-hoz később csatlakozott tagállamok foglalkoztatási és közlekedési tárcáinak illetékesei – egymással növekvő egyetértésben – rendre megfogalmazzák kifogásaikat német kollégáik felé, reményeink szerint nő a nyomás Németországon, hogy vizsgálja felül a szabályozást. Külföldi partnereink azonban mindeddig arról számolnak be, hogy Magyarországhoz hasonlóan az ő kormányaik sem kaptak még ezekre hivatalos válaszokat a németektől.
Sajtóértesülések szerint az Európai Unió Tanácsának soros elnöki tisztét betöltő Lettország közlekedési minisztere személyesen is felvetette már az aggályokat a német közlekedési miniszterrel folytatott tárgyalásán, és állítólag a német foglalkoztatási miniszter konzultációkat is kezdett a témában.
A német minimálbér kérdése napirenden szerepel az ITF (korábbi nevén Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciája) február elejére szervezett rendkívüli ülésén is.
Brüsszeli fejlemények:
Európai Parlament
Az Európai Parlament képviselői is sok megkeresést kaptak, melynek nyomán egyre nagyobb számban bombázzák kérdéseikkel az Európai Bizottságot. Ahogy korábban írtuk, Magyarország részéről – az MKFE megkeresésére – Deli Andor ezt már december közepén megtette, választ azonban a mai napig sajnos még ő sem kapott. Az MKFE ugyancsak folyamatos kapcsolatban áll az EP közlekedési bizottságának alelnöki tisztét is betöltő másik magyar képviselő, Ujhelyi István irodájával is, aki szintén írásbeli kérdést tett föl a témakörben, és figyelemmel kíséri a fejleményeket. Az MKFE mindkét képviselőt ellátja minden, a tudomására jutó releváns információval, ami munkájukat segítheti, és örömmel tapasztalja együttműködési készségüket ebben a rendkívül fontos ügyben.
A legutolsó információnk szerint az EP közlekedési bizottsága – az összes politikai frakció egyetértése mellett – felkéri az EP jogi szolgálatát, hogy vizsgálja meg a német minimálbér jogi hátterét.
A legutolsó információnk szerint az EP közlekedési bizottsága – az összes politikai frakció egyetértése mellett – felkéri az EP jogi szolgálatát, hogy vizsgálja meg a német minimálbér jogi hátterét.
Európai Bizottság
Január 8-án jeleztük, hogy a brüsszeli Bizottság szolgálatai részletekbe menő vizsgálatot indítottak a német minimálbér kapcsán, és folyamatban van egy esetleges uniós kötelezettségszegési eljárást megelőző, ún. pilot eljárás rövid időn belül várható megindítása. Az IRU-tól származó ismereteink szerint három főigazgatóság (a foglalkoztatási, a közlekedési és a belső piaci illetékességű) is foglalkozik a témával, és az IRU a napokban maga is tárgyal az európai biztosokkal. Az IRU – szerintünk így is kissé megkésett – lépéseihez az MKFE tevékenysége és sürgetése is jelentős mértékben hozzájárul. Az IRU tagsága megosztott a kérdésben, vannak, akik egyenesen a német példa átvételén gondolkodnak…
Ezúton biztatjuk az MKFE tagjait, hogy az alábbi linken megnyíló, magyar nyelvű felületen maguk is jelezzék közvetlenül a panaszukat az Európai Bizottság felé:
Minél konkrétabban, saját vállalkozásuk esetére szabottan teszik ezt meg, annál jobb!
xxx
Felhívjuk tisztelt tagjaink figyelmét, hogy a fentiekben ismertetett – és napról napra változó - fejlemények ellenére a német hatóságok hivatalos álláspontja a szabályozás hatályát, valamint a bejelentési kötelezettséget illetően változatlan, így utóbbi elmulasztása 30.000 EUR-ig terjedő bírságot vonhat maga után.
.....................................................................................................................................................................................
Emlékeztető: Az MKFE-hez hivatalos forrásokból eljutottak alapján összegyűjtött információkat — tagi kulcsszavas bejelentkezés után — az MKFE honlapon az MKFE Tudásbázisban, a külföldi információk között a Németországra vonatkozó egyéb előírások között találhatják>>
Emlékeztető: Az MKFE-hez hivatalos forrásokból eljutottak alapján összegyűjtött információkat — tagi kulcsszavas bejelentkezés után — az MKFE honlapon az MKFE Tudásbázisban, a külföldi információk között a Németországra vonatkozó egyéb előírások között találhatják>>