A rendelet lényege, hogy harmadik országból fuvarok csak külön engedéllyel bonyolíthatók, amelyek korlátozott mennyiségben érhetők el a kétoldalú megállapodások alapján.
Az olyan jellegű csalások kiszűrése érdekében, amikor a külföldi fuvarozó papíron kétoldalú fuvart végez, valójában azonban az áru harmadik országból származik, külön bizonyítékot kell bemutatni arra vonatkozóan, hogy a felrakás a fuvarozó honossága szerinti országban történt.
Egyidejűleg egy új fogalom is bevezetésre került: „harmadik ország tulajdonát képező áru”. (Pl. ha egy magyar fuvarozó nem magyar származású árut szállít Magyarországról Oroszországba.)
Ebben az esetben a CMR-en kívül, vagy származási igazolást kell bemutatni, vagy az áru tulajdonosának megbízását arról, hogy a felrakást a fuvarozó honossága szerinti országban kéri. Ugyancsak elfogadható, ha a fuvarozó bemutatja azt a fuvarlevelet, amellyel az áru a honossága szerinti országba érkezett.
Amennyiben ezek közül egyik okmány sem áll rendelkezésre, az orosz ellenőrző szervek harmadik országos engedélyt fognak követelni. Ha ez sincs, akkor a büntetés mértéke 2000 USD vagy ennél is több lehet.
Megoldást jelenthet olyan kétoldalú engedély használata, amelyet az orosz hatóságok „szintén érvényes harmadik országok árujának fuvarozására” („также перевозки грузов третьих государств”) megjegyzéssel láttak el. Ebben az esetben a fenti okmányokat nem szükséges bemutatni.
A 2017 évi engedélykontingens cseréje során az orosz fél a magyar fuvarozók részére átadott 500 ilyen megjegyzéssel ellátott kétoldalú engedélyt.
Fenti változással kapcsolatos kérdéseikkel keressék Tóth Istvánt a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen.
MKFE kommunikáció