Korábban tájékoztatást adtunk arról, hogy Spanyolország 2019. február 21-i hatállyal bevezette a rendszeres heti pihenőidő járműben töltésének tilalmát. A spanyol hatóság tájékoztatása szerint az eljáró közúti ellenőr a rendszeres heti pihenőidő tekintetében visszamenőlegesen is ellenőrizhet, kérheti a hotel/szállodai számlákat. Az eljárás jogszerűségének tisztázása érdekében (mivel ellentmond a vonatkozó uniós szabályozásnak) az IRU levélben fordult az Európai Bizottsághoz, ahonnan az a hivatalos válasz érkezett, hogy a kabintilalom megsértése miatt szankcionálni csak tettenérés esetén lehet!
Az elmúlt években néhány nyugat európai tagállam bevezette a rendszeres heti pihenőidő kabinban történő eltöltésének tilalmát. Hivatkozási alapot az 561/2006/EK rendelet ad, amely kimondja, hogy a járműben csak a napi pihenőidőket, valamint csökkentett heti pihenőidőt lehet eltölteni.
2019. novemberi információink szerint az alábbi uniós tagállamok bírságolnak a rendszeres heti pihenő kabinban való eltöltése miatt:
Franciaország: 3,5 t alatt » 3,5 t felett »
A kabintilalmat folyamatos bizonytalanság övezte (legfőképpen az eltérő tagállami eljárások miatt), ugyanis nem volt eddig tisztázva, hogy a közúti ellenőrzés során jogosult-e az adott tagállam hatósági ellenőre utólagosan dokumentumokat kérni arra vonatkozólag, hogy a gépjárművezető hol töltötte rendszeres heti pihenőidejét. Erre a kérdésre ad választ az IRU megkeresése nyomán az Európai Bizottság, amely egyértelműen elhatárolódik ettől a hatósági gyakorlattól. Álláspontjuk szerint a bírságolás csak akkor tekinthető jogosnak, amennyiben a gépjárművezető az adott ellenőrzéskor tölti éppen rendszeres heti pihenőidejét a fülkében.
Azoknál az eljárásoknál, ahol utólagosan bírságoltak (szabálytalanul) a kabintilalom miatt, a bírság visszafizetése érdekében a fuvarozóknak fellebbezést kell benyújtaniuk az illetékes hatósághoz – teszi hozzá a Bizottság.
Az Európai Bizottság IRU-nak címzett levelét innen » töltheti le.
MKFE kommunikáció