Tájékoztatjuk Tisztelt Tagjainkat, hogy megérkeztek, és az NFM Közúti Jármű Hatósági Főosztály Forgalmi Engedélyezési Osztályán (1066 Budapest, Teréz krt. 62.) már átvehetők az ukrán közlekedési engedélyek.
Tájékoztatjuk Tagjainkat, hogy a Magyar Közút tájékoztatása szerint Szlovénia területének nagy részén jelentős havazás várható péntek reggeltől szombat reggelig (2018. február 2-3.) A havazás zavarokat okozhat az autópálya-hálózaton is, különösen a pénteki csúcsban Ljubljana térségében.
Tisztelt TIR Felhasználó Fuvarozók!
Az IRU-tól kapott információ alapján az alábbi, az oroszországi árufuvarozást érintő, várható változásról tájékoztatjuk Önöket:
2018. január 19-én Oroszország Kormánya nyilvános konzultációt kezdeményezett a 127- Ф3 számú, 1998. 07. 24-i keltű szövetségi törvény „A nemzetközi közúti fuvarozás állami ellenőrzéséről és a be nem tartásáért való felelősségről” módosítási tervezetéről.
A javasolt módosítások előrevetítik egy, az Oroszországi Föderáció területén végrehajtott közúton vagy vasúton történő nemzetközi áruszállítás ellenőrzésére szolgáló nemzeti nyomon követési rendszer létrehozását. A jogszabályba bevezetésre kerül az elektronikus azonosítók (navigációs zárak) fogalma. A módosítás "az áruk Orosz Föderáció területén történő tranzitja során a jármű útvonalára, valamint az eszköz sérülésmentességére vonatkozó információkat a nyomon követő rendszer felé továbbító, a globális navigációs műholdrendszer (GLONASS) technológiájával működő eszközök”-re hivatkozik. A törvényi szabályozás 2018. július 1-től léphet életbe.
A módosítás tervezet szerint (a 127- Ф3 számú szövetségi törvény 5. cikkének kiegészítése) az elektronikus azonosítók (navigációs zárak) bevezetésének célja egy, a szövetségi tranzit áruforgalmat ellenőrző rendszer létesítése.
Az ilyen típusú zárak használata minden, az Orosz Föderáció területén tranzitban áthaladó közúti és vasúti szállítmány esetében kötelező lesz. A navigációs zárak felhelyezésére és eltávolítására az orosz be- és kiléptető állomásokon kerül sor, beleértve a belorusz-orosz és kazah-orosz határokat is. Az eljárás elvégzésére kijelölt közúti ellenőrzőpontokat, csakúgy, mint a vasútállomásokon levő állandó, vagy mobil vasúti ellenőrzőpontokat, az orosz kormányzat határozza meg.
A javasolt módosítások szerint az elektronikus zárak „engedélyezett fuvarozók” általi felhelyezése és eltávolítása a feladó vagy címzett költségére történik.
Az elektronikus zárak rendszere kompatibilis lesz az Oroszország szövetségi útjain közlekedő nehéz gépjárművek által használt „Platon” útdíj fizető rendszerrel.
A fent említett módosítások kiegészítéseként az orosz kormány szintén nyilvános konzultációra nyújtotta be a szabálysértési kódex módosítási tervezetét, amely az elektronikus zárak használatára vonatkozó szabályok megsértésére vonatkozó közigazgatási bírságokat vezeti be, az alábbiak szerint:
Az IRU számára elérhető információk szerint a fuvarozóknak körülbelül RUB 1000/nap mértékű bérleti díjat kell fizetni az e-zár után, illetve minden egyes zár után RUB 30.000 – 35.000 összegű letétet kell elhelyezni. A fentiekben leírt e-zárak új jogi környezetben való használatára vonatkozó használati feltételeket még nem közölték, de az intézkedéssel nyilvánvalóan egy újabb akadályt gördítenek az árufuvarozás útjába és emelkedni fognak a fuvarozás költségei.
Az IRU megállapítása szerint a 127- Ф3 számú szövetségi törvény módosításának jelenlegi verziójával javasolt intézkedés nem tűnik hatékony eszköznek a fuvarozás biztonságának javítására vagy a vámkockázat csökkentésére. Valójában eltúlzott, a szükséges idő és a költségek növekedéséhez vezet, különösen a szállítási tevékenységet közép-Ázsia felé végző fuvarozók számára. Ebben a szakaszban az IRU elemzi a jelenlegi módosításokat, és a nyilvános viták, valamint a szabályozási hatásvizsgálat során benyújtja észrevételeit.
A törvény módosításának tervezete az alábbi linken érhető el:
127- Ф3 számú szövetségi törvény módosításának tervezete
Az üggyel kapcsolatos minden további információt azonnal továbbítunk Önök felé.
MKFE
vám szakterület
Csaknem 400 autót képviselt az a 20 vállalkozás, amelynek képviselői részt vettek az MKFE Békés megyei képviselője által kezdeményezett klubnapon 2018. január 19-én. A tavaly októberi küldöttválasztáson küldöttnek és megyei képviselőnek megválasztott Szappanos György, a Rapidsped Zrt. vezérigazgatója személyesen invitálta a találkozóra kollégáit, akik a megbeszélés végén a rendszeres összejövetelek folytatása mellett tették le a voksukat.
Az MKFE éles próbavizsgálatban tesztelte a külföldre irányuló iskolai autóbuszos kirándulások szabályaira vonatkozó 27/2017. (X.18.) EMMI rendeletben előírt obstruktív alvási apnoe szindróma szűrést, amelynek alapján megállapítható, hogy a diagnózis értelmezése félreértésre adhat okot. Somogyi Gábor főtitkár levélben tájékoztatta a tapasztalatokról Palkovics Lászlót, akit az ügy kivizsgálására kért.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tájékoztatása szerint az ukrán és magyar fél között megtörtént a 2018. évi bilaterális engedélyek egy részének előzetes cseréje. Ezek kézbesítése, feldolgozása előreláthatólag ezen a héten megtörténik. A 2017-es engedélyek 2018. január 31-ig érvényesek, ezen az időszakon túl – 2018-as engedély nélkül – csak CEMT engedéllyel végezhető fuvarfeladat Ukrajna területén.
Az NFM Közúti Jármű Hatósági Főosztály tájékoztatása szerint megérkeztek a Romániára érvényes 3. országos közúti árufuvarozási engedélyek.
Tisztelt Tagjaink!
Budapest Főváros a budapesti behajtási rendszerben az ún. „szövetségi kedvezményt” biztosítja azoknak a vállalkozásoknak, melyek a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) megállapodást kötő érdekképviseletek tagjai.
A 2017. január 20-i veronai buszbalesetet követően az EMMI bejelentette, hogy szigorítani kívánja a nevelési-oktatási intézmények által szervezett országhatárt átlépő autóbuszos kirándulások szabályait. A jogszabály előkészítéséhez az MKFE felajánlotta támogatását a jogalkotóknak. A több alkalommal megtartott egyeztetések, és az írásban megküldött szakmai javaslataink ellenére a 2018. január 1-től hatályos 27/2017. (X.18.) EMMI rendelet mégis több, az MKFE álláspontjától eltérő – sokszor nehezen értelmezhető – szabályt vezetett be. Az MKFE további egyeztetéseket tart szükségesnek, és indokoltnak tartja a rendelet egy éven belüli felülvizsgálatát is.
Áchim Mihály Miklós társelnök, az Árufuvarozási Tanács elnökének kezdeményezésére január 24-én rendkívüli tanácsülésen foglalkozott az MKFE szakmai testülete a magyar–ukrán engedélygazdálkodás aktuális kérdéseivel, valamint a magyar–ukrán határszakaszokon kialakult hosszú várakozási idők problémájával. A tanácsülésre a társelnök a tagságot is meghívta, a résztvevő MKFE-tagvállalkozások képviselői beszámoltak konkrét tapasztalataikról, segítve ezzel a hatóságoknak megküldött javaslatok összeállítását.
Tájékoztatjuk Tisztelt Tagjainkat és Ügyfeleinket, hogy Egyesületünk miskolci ügyfélszolgálati irodája 2018. február 5-től február 10-ig zárva tart.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. levélben tájékoztatta Egyesületünket arról, hogy 2018. január 9-én 13 fix telepítésű mérőállomást helyeztek üzembe, amelyek ettől az időponttól már működnek is. A portálok telepítésére a TSM-rendszer kiépítésének keretében került sor.
Somogyi Gábor főtitkár meghívására január 22-23-án kétnapos munkamegbeszélésen Budapesten tárgyalt Zeljko Jeftic, az IRU fejlesztési igazgatója. A tárgyalássorozaton az MKFE képviseletében – a felmerülő témák okán – a főtitkáron kívül Erdei Péter főtitkárhelyettes, Farkas Rita szolgáltatásokért felelős munkatárs és Márton Mónika kommunikációs munkatárs vett részt.
Ahogy arról az IRU korábbi tájékoztatása szerint beszámoltunk, a holland hatóságok ellenőrzik a rendszeres heti pihenőidő eltöltésének szabályait. A jogkövető magatartás fontosságára, és a szabályszegőkkel szemben kiszabható bírság mértékére figyelmezteti a járművezetőket a holland közlekedési minisztérium, amely az utóbbi hetekben tájékoztató kampányt is indított.
Tájékoztatjuk Tagjainkat, hogy Luxemburg felfüggesztette a posting irányelvhez kapcsolódó bejelentési kötelezettséget. Ez előreláthatólag a közúti fuvarozást érintő EU szabályozás egyik mérföldkövéig, a lex specialis (a fuvarozással összefüggő speciális jogszabály) luxemburgi jogrendbe való átültetéséig fog tartani.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedési Hatósági Feladatokért Felelős Helyettes Államtitkárság Jármű Módszertani Hatósági Főosztálya meghirdette a 2018. évre érvényes CEMT multilaterális engedélyek harmadik pályázati fordulóját.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tájékoztatása szerint a mai napig nem született megállapodás az ukrán féllel előzetesen kicserélendő 2018. évi bilaterális engedélyekkel kapcsolatban. Ennek következtében nem garantálható, hogy 2018. február 1-től ukrán közlekedési engedélyek álljanak a magyar fuvarozók rendelkezésére.
Felhívjuk Tisztelt Tagjaink figyelmét, hogy a 2018. január 18-án megjelent Magyar Közlönyben kihirdetettek szerint fontos változások lépnek hatályba a közúti járművek üzemeltetésében.