Ma Gedeon napja van.

A buszosoknak is ellenőrizniük kell a harmadik országos utasaik adatait

Egy uniós rendelet értelmében 2022 szeptemberétől az EU tagállamaiban a légi, vízi és buszos személyszállítóknak regisztrálniuk és ellenőrizniük kell azon utasaik tartózkodásának jogszerűségét, akik a schengeni határon kívüli területről érkeznek. Azonban a buszosoknak csak akkor képződik utas-regisztrációs és vízumellenőrzési kötelezettségük, ha a schengeni övezeten kívülieket előtte nem hajó és nem repülő hozta Magyarországra.


Az európai jogszabály 2022 szeptemberétől az utasregisztrációt és vízumellenőrzést mindig annak a szállítási szolgáltatótársaságnak a feladatkörébe utalja, amelyik az adott vendéget elsőként juttatja be a schengeni övezetbe. A hajó-, vasút- és légitársaságok mellett tehát így a közúti szereplők, azaz a buszos szolgáltatók is kötelesek lesznek meggyőződni arról, hogy utasaik jogszerűen élnek-e a nekik kiadott vízumban foglalt beutazások számának felhasználásával. (A hazai buszos gyakorlatban az ilyen kötelezettségek száma elenyésző lesz.)


2023 májusától a vízummentes harmadik országok állampolgárainak is előzetes EES/ETIAS engedélyt kell kérniük az  eu-LISA rendszerén keresztül, a személyszállítóknak pedig ellenőrizniük kell utasfelvétel előtt, hogy vendégeiknek van-e érvényes beutazási engedélyük.


A rendszerekhez való kötelező csatlakozás az eu-LISA ügynökségen keresztül regisztrációval valósul meg. A regisztrációs lehetőség megnyílt, és a felületre máris lehet adatokat bevinni.


HASZNOS, VÁZLATOS TUDNIVALÓK A HAZAI BUSZOS VÁLLALKOZÓKNAK:

Mi a teendő a schengeni övezeten belül?

Semmit nem kell tennie annak a fuvarozónak, aki kizárólag uniós polgárokat szállít a schengeni övezeten belül.


Mi a teendő schengenen kívüli uniós polgárok és harmadik országos utasok esetén?

Az új EES és ETIAS schengeni beléptetőrendszer azokra a szállítási vállalkozásokra vonatkozik, melyek vízen, levegőben vagy szárazföldön csoportos turistákat juttatnak az Európai Unió schengeni határterületén kívüli országokból a schengeni térségébe.


Hogyan működik a rendszer?

AZ EES és ETIAS be- és kiléptetési elektronikus rendszer 2022. szeptember végétől elektronikusan rögzíti és tárolja a schengeni térségen kívülről érkező utasok be- és kilépésének dátumát, idejét és helyét, valamint az érintett uniós tagállamokat. A rendszer figyelmeztetéseket generál, ha az engedélyezett tartózkodási idő lejárt.


Mit jelent az EES, az ETIAS és az eu-LISA?

EES: azon állampolgárok regisztrációja, akiknek egyszeri vagy kétszeri belépési vízumra van szükségük (be- és kiléptetési rendszer)

ETIAS: azon állampolgárok regisztrációja, akik vízumkötelezettség nélkül 90 vagy 180 napig tartózkodhatnak az unió tagállamainak területén (utazási információs és engedélyezési rendszer).

eu-LISA: az ügynökség és rendszerfelület neve, ahol a regisztrációt és utasellenőrzést végre kell hajtani


Ha több szállító is van, ki regisztrálja az utast?

A légi, tengeri, folyami vagy közúti fuvarozók közül az a szolgáltató köteles az utasregisztrációs tartózkodási engedély-ellenőrzést elvégezni, amelyik társaság a szállítási láncolatban elsőként érkezteti az utast az unió schengeni térségébe. A belépő utast valamennyi alkalommal regisztrálni kell, amikor belép a schengeni övezetbe.


A fuvarozó első dolga

A fuvarozónak elsőként meg kell vizsgálnia, hogy tevékenységéhez kapcsolódóan a jövőben esedékes-e, hogy olyan turistacsoportot hozzon be a schengeni térségbe, melynek tagjai a határövezeten kívülről érkeznek úgy, hogy a buszos vállalkozó az első érkeztető (azaz az utasok nem légi és nem vízi úton jöttek be a térségbe). Ha fennáll ennek lehetősége, a fuvarozóknak mindenekelőtt saját profillapjukat kell létrehozniuk a rendszerben. Ahhoz, hogy a későbbiekben kezelni tudják utasai adataikat, regisztrálniuk kell az eu-LISA-nál. Háromféle kapcsolaton keresztül tudják ezt megtenni:

                 • rendszer-rendszer interfész
                 • internetes felület a rendszer nyilvános honlapján
                 • mobilapplikáció


Ha több szállító is van, ki regisztrálja az utast?

A légi, tengeri, folyami vagy közúti fuvarozók közül az a szolgáltató köteles az utasregisztrációs tartózkodási engedély-ellenőrzést elvégezni, amelyik társaság a szállítási láncolatban elsőként érkezteti az utast az unió schengeni térségébe.


Mi a légi, tengeri, közúti fuvarozó dolga az utassal?

A fuvarozóknak a beszállás előtt ellenőrizniük kell, hogy az utasok (az egy vagy két beutazásra kiállított) rövid távú tartózkodásra jogosító vízumot már felhasználták-e, esetleg túllépték-e a vízummal engedélyezett beutazásokat. A fuvarozóknak be kell nyújtaniuk a lekérdezést az EES és ETIAS rendszeren keresztül.

A fuvarozó legkorábban 48 órával a tervezett indulás előtt köteles lekérdezni, hogy az utazó „OK” vagy „NEM” státuszban van-e. Az utast a fuvarozónak az erre érkező rendszerüzenet szerint kell kezelnie.


Bírságok, szankciók

Ha kiderül, hogy a fuvarozótársaság mulasztásából arra jogosulatlan vagy ellenőrizetlen, lejelentetlen stb. utas kíván belépni a schengeni övezetbe, akkor az utas belépését megtagadhatják. A szállítótársaságot felelősségre vonják, melynek az utast haza kell juttatnia, és mulasztási bírságot kell fizetnie.


Konferencia-lehetőség!

Az Európai Bizottság és az eu-LISA ügynökség az EES és ETIAS rendszerek bevezetésével kapcsolatban a felkészülés segítésére 2022. július 26-án online munkacsoporti keretek között tájékoztatást nyújt a fuvarozóknak és érintett szervezeteknek. A részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. A jelentkezés határideje 2022. július 20.


folyamatábra fuvarozóknak »

általános tudnivalók fuvarozóknak »

EU-Lisa portál »

vonatkozó jogszabály (2021/1217/EU) »

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.