2022. október végi állapotok szerint még mindig csak félig van megoldva a turistabuszok közlekedése, utascseréje és várakozása a Budai Várban, ugyanis a magasabb buszok feljutását magasságkorlátozó tábla tiltja.
Számtalan közös kezdeményezést vittünk véghez a turizmus területén érdekelt szakmai szervezetekkel, köztük fuvarozói társegyesületünkkel — a NiT Hungary-vel — annak érdekében, hogy a döntéshozók figyelmét ráirányítsuk a Budai Várban ellehetetlenült turistabuszos szolgáltatók gondjaira.
A Dísz térre való feljutás a korábbiakban sem volt egyszerű. A helyzet további romlását hozta, hogy az I. kerület épp a koronavírus-járvány által terhelt két nehéz év után, a 2022-es idegenforgalmi főszezonra időzítette a Budai Várban esedékes közművezeték-cserét, mely ellehetetlenítette a turistabuszok mozgását. Szakmánk szereplőit váratlanul érte, hogy az építkezések ideje alatt megalkotott és kihirdetett új fővárosi parkolási rendelet újabb akadályokat gördített a turistabuszos vállalkozások boldogulásának útjába, mert az új jogszabály a nappali órákra várakozási hozzájárulás meglétét írta elő a várba felhajtó buszoknak, másrészt a jogosultak köréből kizárta azokat a buszokat, melyek emissziós normája nem éri el az EURO 6-os kategóriát.
Az I. kerületben 2022. szeptember 11-re kitűzött időközi önkormányzati választás kampányidőszaka ismét éreztette, hogy a lakosság körében csekély szimpátiára számíthat az a döntéshozó, aki szívesen látná a várban a turistabuszokat; azonban a lakóknak változatlanul kevés ismeretük van arról, hogy pontosan mit is fed a különjárati turistabusz fogalma.
A Fővárosi Közgyűlés 2022. szeptember 28-án módosította a három héttel korábban hatályba lépett parkolási rendeletet; a módosítás révén az alacsonyabb emissziós kategóriájú járművek bő egy év felkészülési haladékot kaptak 2023. december 31-ig, így elviekben nincs akadálya, hogy a 2022-es és 2023-as idegenforgalmi főszezonban ezek a buszok is feljussanak a várba.
Újabb anomália ellenben, hogy a 2022 nyarán megkezdett közműépítési munkákkal egyidőben 3,5 méteres magasságkorlátozó táblákat helyeztek ki, melyet ősszel 3,65 méteres korlátozásra cseréltek. Az előbbi teljesen, az utóbbi nagyrészben kizárja a magasabb építésű buszok feljutását; mindeközben a majdnem 4 méter magas betonkeverők és betonpumpák akadálytalanul közlekedhetnek. Noha a közműépítés a végéhez közeledik már, a magasságkorlátozást nem vették le.
A turistabuszos felhajtási engedélyeztetés gyakorlati megvalósítása még folyamatban van; október 26-i állapotok szerint a behajtás a következők szerint lehetséges: csak 3,65 méternél alacsonyabb turistabuszok tudnak felhajtani a várba kelet-nyugati irányban, a Hunyadi János út - Dész tér - Palota út útvonalon. A felhajtást szabályozó sorompónál jegyet kell húzni. Az utasokat a Dísz tér és a Fehérvári Kapu közötti területen lehet felvenni ill. letenni. A felhajtás egyelőre díjmentes, ha a busz a felhajtástól számított 10 percen belül kilépésre jelentkezik a nyugati oldalon. A jármű díjfizetésre kötelezett, ha 10 percen belül nem tudja elhagyni a várat. A buszok a Dózsa György téri buszparkolóban tudnak várakozni.
Egyesületünk, a velünk szövetséges turisztikai szervezetek, valamint a NiT Hungary együttesen számtalan megoldási lehetőséget kerestünk 2022 nyarán. Budapest főjegyzőjéhez eljuttatott szeptemberi levelünkben nehezményeztük a várban kialakult áldatlan közlekedési állapotokat, és kértük az illetékesektől, hogy a turistabuszokra vonatkozó döntéseiket vizsgálják felül. Levelükre Karácsony Gergely főpolgármester küldött választ, melyben hosszan ecseteli a különjárati buszok korlátozásának szükségességét, azonban a buszos kérdés átfogó, komplex és a gyakorlatban is hosszútávon kivitelezhető megoldására semmilyen biztosítékot nem ad.
A fuvarozói érdekképviseletek és a velük szövetséges turisztikai szervezetek tovább folytatják az egyeztetéseket a különjárati buszosok és idegenforgalmi csoportok boldogulásának elősegítése érdekében.