A 2025-ös év több fontos változást is hozott a hazai kilométerarányos útdíjrendszer alkalmi viszonylati jegyének használatát illetően. Mint hírül adtuk, a legfontosabb, hogy a viszonylati jegy érvényessége 2025. február 1-jétől a korábbi egy naptári napról 120 percre (!) korlátozódott, a jegyet pedig január 1. óta már csakis a HU-GO internetes felületén lehet megvásárolni.
A viszonylati jegy 2025. január 31-ig a korábbi gyakorlat szerint a megváltás időpontjától a következő naptári nap végéig volt érvényes. 2025. február 1-jén 00:00 órától azonban a vásárlástól számítva már csak 120 percig lehet azt felhasználni! A viszonylati jegy vásárlásakor erre különösen ügyeljenek, ugyanis hiába az adott díjköteles elemi útszakaszra megváltott jogosultság, ha a viszonylati jegy érvényessége időközben lejár.
Noha egy-egy hosszabb út alkalmi viszonylati jeggyel történő megtétele ezentúl többszöri vásárlásra kényszeríti a fuvarszervezőt, de a kényszerű kellemetlenség mégis kizárja azt, hogy egy viszonylati jegyet – rosszhiszeműen – az érvényességi időn belül többször felhasználjanak. A fedélzeti eszközzel közlekedő járműveket a módosítás nem érinti.
A másik fontos változás, hogy a viszonylati jegyet 2025. január 1. óta már csak elektronikus úton, a HU-GO internetes oldalán lehet megváltani. A benzinkutatokon kihelyezett kioszkon keresztüli vásárlási lehetőség megszűnt. Az online viszonylati jegy vásárláshoz továbbra sincs szükség regisztrációra: a művelet bankkártyával online is megoldható.
A NÚSZ közleménye (2025. január 27.) »
A NÚSZ 2025. január 1-től hatályos ÁSZF-je »
Az inflációkövetésről és a viszonylati jegy időkorlátjáról a NÚSZ oldalán »
A kioszkos vásárlás megszüntetéséről a NÚSZ oldalán »
Frissítés (2025. január 30.):
Az MKFE hivatalos levélben fordult az ÉKM helyettes államtitkárához, illetve a NÚSZ vezérigazgatójához. Ebben felhívtuk a figyelmüket többek között arra a gyakorlati problémára, hogy a fuvarozó hiába váltja meg előre a viszonylati jegyét az adott útvonalra, ha azt két óra alatt – bármilyen okból kifolyólag – nem tudja teljesíteni. A szabályozás ezt a helyzetet nem tudja megfelelően kezelni. Rámutattunk emellett arra is, hogy például a fedélzeti eszköz meghibásodása esetén a díjfizetésre nem megfelelő alternatíva a 120 percig érvényes viszonylati jegy. Tekintettel arra, hogy február 1-jével életbe lépne az új szabályozás, ezért elsőként azt kértük a szaktárcától, illetve a NÚSZ-tól, hogy legalább 1 hónapra függesszék fel a viszonylati jegy érvényességének módosítását. A viszonylati jegy érvényességét illetően javasoltuk, hogy a 120 percen belül megkezdett utak esetén a viszonylati jegy az útvonal teljesítéséig, de legfeljebb 24 óráig maradjon érvényes. Meglátásunk szerint ehhez jogszabályt nem, hanem a NÚSZ ÁSZF-jét kellene pontosítani. Hosszabb távon pedig dolgozni kellene azon, hogy a fedélzeti eszközök széleskörben elérhetőek legyenek mindenki számára, lehessen határátkelőhelyeken, benzinkutakon OBU készülékeket beszerezni.
A 2025. január 30-án megküldött MKFE-levelet itt olvashatják »
Frissítés (2025. március 5.):
Az ÉKM részéről dr. Bói Loránd küldött egyesületünk részére választ, amelyben kifejtette, hogy a felhasználók többsége már most is fedélzeti egységet használ, és az útdíjbevételeknek mindösszesen csak 2%-a származik viszonylati jegyek értékesítéséből. A szaktárca álláspontja szerint a viszonylati jegy már bevezetésétől kezdve csupán egy kiegészítő funkció volt, amellyel a vállalkozásoknak lehetőségük volt az útdíj rendezésére rendkívüli helyzetekben.
Az útdíjfizetési szolgáltató tapasztalatai alapján azonban számos esetben visszaélésekhez, illetve korlátlan úthasználathoz vezetett a viszonylati jegyek hosszabb ideig tartó érvényessége a gyéren ellenőrzött útszakaszokon. A hosszú távú megoldást ezért inkább abban látják, hogy a jövőben inkább az ellenőrző szervek bővítését, valamint az e-OBU nevű útdíjfizető applikáció lefejlesztését tartsák szem előtt, a viszonylati jegyet pedig kizárólag vészhelyzetekre használatos funkcióként tartsák meg.
Emellett viszont a minisztérium azt is kifejezte levelében, hogy nem lehet minden egyes speciális esetet külön szabályozással lefedni, illetve, hogy a fuvarozó felelőssége, hogy hibás működés esetén minél előbb beszerezzen egy működőképes eszközt. A viszonylati jegyet a statisztikák alapján eddig is csak rövid időtartamokra, rövid távolságokra és ad-hoc jelleggel vették igénybe a felhasználók, ezért a szolgáltató nem tartja indokoltnak a hosszabb ideig érvényes jegyek alkalmazását.
Az ÉKM-től dr. Bói Loránd 2025. február 27-i válaszlevele »
Forrás: NÚSZ Zrt.