2026 nyarán markáns változás következik be a kisárufuvarozók életében! Mint már írtunk róla: az EU-s nemzetközi forgalomban közlekedő, 2,5–3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg közötti, díj ellenében árufuvarozásra használt kishaszongépjárműveket 2026. július 1-jétől már csak úgy lehet üzemben tartani, ha azokat második generációs és második verziójú (Gen2v2) okos tachográffal szerelik fel. A tachográfkötelezettség nemcsak az újonnan forgalomba kerülő kisjárművekre, hanem a már forgalomban lévőkre is vonatkozik. A fenti dátumtól kezdve e járművek vezetőinek is be kell tartaniuk az uniós vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályokat, valamint a járművezetők kiküldetésére vonatkozó különleges rendelkezéseket! A szabály a saját számlás áruszállítókra nem vonatkozik. Minden tudnivaló itt!
Az új uniós szabály a mobilitási csomaggal került be a közlekedési jogszabályok körébe, melynek lényege, hogy 2026. július 1-jétől tehát a díj ellenében kishaszongépjárművel árufuvarozást végzőknek is ugyanazokat a vezetési- és pihenőidő-szabályokat kell követniük, mint a nehéz-tehergépjárművek üzembentartóinak.
Mivel Európában két-három millió ilyen jármű rója az utakat, és a jármű-üzembentartók nincsenek felkészülve a változásra, ez rendkívül nagy hatással lesz a mindennapok közlekedésére: 2026 nyarától a kishaszongépjárművek vezetőinek is szüneteket, napi és heti pihenőidőket kell tartaniuk az 561/2006/EK rendelet előírásai szerint.
Ebben a járműkategóriában leutoljára 2022 májusában történt markáns változás, amikor az engedélykötelezettség alsó határát a korábbi 3,5 tonnáról 2,5 tonnára módosították.
ÖN IS KISHASZONGÉPJÁRMŰVEL VÉGEZ ÁRUFUVAROZÁST? — Akkor ez a tájékoztató Önnek szól!
Szakmai szervezetünk az alábbiakban szeretne támpontot és eligazodást nyújtani a kishaszongépjárműveket nemzetközi-uniós forgalomban üzemben tartó vállalatok és járművezetőik felkészítésére.
MI INDOKOLTA A SZIGORÍTÁST?
Hosszú évek óta előre látható volt, hogy a nagy járművekre bevezetett kötelezettségek előbb-utóbb a kereskedelmi árufuvarozás kisebb szereplőit is elérik. Az új szabályozást részint a piaci versenyfeltételek egységesítésének érvényesítése, másrészt a gépjárművezetők munkafeltételeinek, munkaidejének, szociális körülményeinek javítása, összehangolása, harmadrészt a túlvezetésből fakadó balesetveszélyes helyzetek radikális megelőzése, az elalvásos, ráfutásos, pályaelhagyásos balesetek elleni védekezés, s ezek mellett több más nyomós érv is indokolta.
MI AZ ÚJ SZABÁLYOZÁS LÉNYEGE A JÁRMŰVEKRE NÉZVE?
Mint ismeretes, az Európai Unió „mobilitási csomag” néven a 2020-as évek elején közlekedési tárgyú szabálycsomagot alkotott, melynek egyes elemeit lépcsőzetesen, fokozatosan vezetik be az uniós tagállamok területén. Ennek része a kishaszongépjárművekre vonatkozó, már kihirdetett rendelet is, melyet 2026. július 1-jétől a díj ellenében árufuvarozásra használt, 2,5 és 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg közötti, uniós-nemzetközi forgalomban közlekedő kisárufuvarozó gépjárművekre kell alkalmazni: ezeket a járműveket menetíró készülékkel, azaz digitális tachográffal kell ellátni. Tachográfként csak a legújabb, Gen2v2-es, azaz második generációs és második verziójú úgynevezett „okos tachográf” használható. Fontos, hogy a kötelezettség nemcsak az újonnan forgalomba helyezett járművekre vonatkozik, hanem minden korábbi gyártású járműre is, mellyel uniós-nemzetközi forgalomban díj ellenében történő árufuvarozást végeznek.
MILYEN ÚJ KÖTELEZETTSÉGET HOZ EZ A DOLGOZÓKNAK (JÁRMŰVEZETŐKNEK ÉS FUVARSZERVEZŐKNEK)?
2026. július 1-jétől kezdve e járművek vezetőinek és fuvarszervezőiknek úgy kell munkájukat ütemezni, hogy teljesítsék az uniós vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályokat, valamint a járművezetők kiküldetésére vonatkozó különleges rendelkezéseket. Ebben a vonatkozásban a gyakorlatban tehát ezekkel a járművekkel is úgy kell közlekedni, mint ha azok nehéz-tehergépjárművek lennének: a járművezetőknek napi 4 és fél óra vezetés után 45 perces szünetet kell tartaniuk, alapesetben egy napon legfeljebb 9 órát ülhetnek a volán mögött, ezután napi pihenőidőt kell tölteniük, ezentúl 45 órás rendszeres heti pihenőidőt vagy csökkentett heti pihenőidőt is kell tartaniuk. Munkájukhoz tachográf-kártyát kell használni, mely a gépjárművezetők nevére hatóságilag kiállított adatrögzítő chip-pel ellátott plasztikkártya. A vezetési és pihenőidőket 56 napra visszamenőleg be kell tudniuk mutatni az ellenőrző hatóságnak.
KIKRE NEM VONATKOZIK AZ ÚJ KÖTELEZETTSÉG?
Az új szabály nem vonatkozik azokra a magyarországi üzemeltetésű kishaszongépjárművekre, melyekkel:
♦ kizárólag Magyarország területén végeznek belföldi árufuvarozást; vagy
♦ nem díj ellenében végeznek áruszállítást, hanem saját célra történik az áru mozgatása (saját számlás áruszállítás, pl. zöldségesek, bútorkészítők stb.),
♦ nem kereskedelmi áruszállítást végeznek
ezentúl egyéb kivételek:
• olyan járművek, melyeknél a megengedett legnagyobb sebesség nem haladja meg a 40 km/órát;
• a fegyveres szolgálatok, a polgári védelem, a tűzoltóság és a közrend fenntartásáért felelős erők tulajdonában lévő vagy általuk járművezető nélkül bérelt járművek, ha a fuvar ezen szolgálatok számára meghatározott feladat eredményeként és saját ellenőrzésük alatt valósul meg;
• járművek, amelyeket szükséghelyzetben, vagy mentési műveletekben használnak, beleértve azokat is, amelyeket humanitárius segély nem kereskedelmi célú szállítására használnak;
• orvosi célra használt különleges járművek;
• különleges üzemzavar-elhárító járművek a telephelyüktől számított 100 km sugarú körben;
• műszaki fejlesztési, javítási vagy karbantartási célú közúti vizsgálatoknak alávetett járművek, továbbá forgalomba még nem helyezett új vagy felújított járművek;
MIKORTÓL KELL ALKALMAZNI AZ ÚJ SZABÁLYT?
A vonatkozó Európai Uniós rendelet értelmében 2026. július 1-jétől. A kötelezettség minden új és már forgalomban lévő kishaszongépjárművet érinti. A már forgalomban lévők esetén tehát utólagosan kell a menetíró készüléket beszereltetni egy erre feljogosított szakműhelyben.
HOL TUDJA BESZERELTETNI JÁRMŰVÉBE A TACHOGRÁFKÉSZÜLÉKET?
Az új szabálynak való megfelelés jegyében az elsődleges teendő, hogy az uniós-nemzetközi forgalomban közlekedtetni kívánt jármű fel legyen szerelve második generációs második verziójú (okos) tachográffal. Ezt bármely magyarországi szakműhelyben el tudja végeztetni előzetes időpontfoglalással. Szakmai együttműködő partnerünk, a Trans-Automat az országban mintegy 240 szakszervizben kínál tachográf-beszerelési szolgáltatást.
A TACHOGRÁFKÉSZÜLÉK HASZNÁLATA
A kisárukat fuvarozó vállalkozások munkatársainak és gépjárművezetőinek tanácsos időben elkezdeniük az ismerkedést a tachográf-készülékek működésével: a kezelőszervek, üzenetek, beállítási üzemmódok és piktogramok megismerésével. Segédletként ajánljuk a hazánkban tevékenykedő két nagy márkaképviselet bemutató segédletét:
STONERIDGE-TACHOGRÁFOK » Stoneridge-szimulátor » VDO-CONTINENTAL TACHOGRÁFOK »
HOL TUDJA MEGIGÉNYELNI A JÁRMŰVEZETŐ A TACHOGRÁFKÁRTYÁJÁT?
A digitális tachográf-kártyát (köznyelvben sofőrkártyát) a járművezetők a területileg illetékes kormányhivataloknál vagy kormányablakoknál igényelhetik saját névre szólóan. Ehhez személyazonosító igazolványukra, járművezetői engedélyükre és lakcímkártyájukra van szükség. Az igazgatási szolgáltatási díj a korábbi 7.700 forintról 19.000 forintra emelkedett. A digitális tachográf-kártya 2026. július 1-jétől a kishaszongépjárműves árufuvarozó gépkocsivezető egyik legelengedhetetlenebb elektronikus adattároló munkaeszköze lesz, melyet munkavégzéséhez mindig magánál kell tartania, a tachográf-készülékben használnia.
vármegyei kormányhivatalok elérhetőségei » mi szükséges a kártyaigényléshez? » kártyaigénylő űrlap (előbb mentse le!) »
HOGYAN KELL ÜTEMEZNI A VEZETÉSI ÉS PIHENŐIDŐKET?
2026. július 1-jétől az uniós-nemzetközi forgalomban közlekedő 2,5 t - 3,5 t legnagyobb megengedett össztömeg közötti kisáruszállító gépjármúvezetőknek is pontosan ugyanúgy kell ütemezniük vezetési és pihenőidejüket, mint a nehéz-tehergépjárművel közlekedőknek. Az Európai Unió tagállamaiban ennek szabályait, feltételeit, a kötelezettek körét és a betartandó órarendet az 561/2006/EK-rendelet rögzíti. A jogszabály többek között meghatározza az érintett fogalmakat (hét, nap, vezetési idő, szünet, napi pihenőidő, heti pihenőidő, egyéb munka stb.), felállítja az egyes tevékenységek végzésének minimális és maximális időbeli korlátait, ezek lehetséges sorrendjét, valamint körülírja azokat az eseteket, amikor ezektől eltérni lehetséges.
tovább a jogszabályra » táblázatos-időszalagos szemléltetés »
A LEGALÁBB 45 ÓRÁS HETI PIHENŐ CSAK SZÁLLÁSHELYEN TÖLTHETŐ!
2026. július 1-jétől a rendszeres heti pihenőidő tartama alatt az uniós-nemzetközi kisárufuvarozó járművek vezetőire is úgynevezett kabintilalom vonatkozik: a járművezető(k) ezt a legaláb 45 órás időszakot nem töltheti(k) a jármű fülkéjében, hanem csakis megfelelő alvási és tisztálkodási helyiségekkel rendelkező, erre alkalmas genderbarát szálláshelyen pihenhetnek, melynek költségei a munkáltatót terhelik.
A jogszabály jelenleg csupán a 45 óránál hosszabb, rendszeres heti pihenőidő járműben való eltöltését tiltja. Ezzel összefüggésben az Európai Bizottság a heti pihenőidők ellenőrzése tekintetében külön tisztázó dokumentumot tett közzé, ami megerősíti, hogy a járművön kívül töltött időt például szállodai számlával nem kell igazolni. A tevékenységet – azaz azt, hogy ezidő alatt a járművezető pihenőidőt tartott – viszont igen. Ez történhet a tachográfkártyára visszaírt pihenőidővel vagy egyéb nyilatkozattal.
Arra vonatkozóan konkrét előírás nincs, hogy a napi és csökkentett heti pihenőidőket milyen feltételek esetén van mód a járműben tölteni. Ennek kapcsán ugyanakkor érdemes elővenni a jogszabály korábbi állapotát, amely kimondta ezekre az esetekre nézve, hogy pihenőidő akkor tölthető el a járműben, ha az megfelelő háló- vagy fekvőhellyel rendelkezik minden járművezető számára, és a jármű álló helyzetben van. Ez a feltétel azonban a mobilitási csomaggal kikerült, de az Európai Unió hivatalos dokumentumban erősítette meg (8. kérdésre adott válasz), hogy általánosságban véve pihenőidőt kizárólag álló helyzetben lévő járműben lehet eltölteni, mivel csak ekkor valósul meg, hogy a járművezető szabadon rendelkezik idejével. A dokumentumban arra már nem tértek ki, hogy milyen egyéb feltételek (pl kötelező hálórész) szükségesek a jogszabálynak való megfeleléshez.
A GÉPKOCSIVEZETŐT 4 HETENTE MINDENKÉPP „HAZA KELL HOZNI” KÜLFÖLDRŐL
Az új szabályrendszer része, hogy a munkaadónak lehetővé kell tennie a gépkocsivezető részére, hogy 4 hetenként hazatérjen. A járművezetőnek eleget kell tennie hazatérési kötelezettségének. A vállalkozásnak tehát oly módon kell megszerveznie a járművezetők munkáját, hogy azok minden, 4 egymást követő hétből álló időszakban vissza tudjanak térni. A járművezetők visszatérhetnek a munkáltató székhelye szerinti tagállamban található azon működési központjába, amely a járművezető szokásos állomáshelye és ahol a járművezető heti pihenőideje kezdetét veszi vagy a járművezetők tartózkodási helyére. Ez annak érdekében történik, hogy a járművezetők legalább egy rendszeres heti pihenőidőt vagy egy 45 óránál hosszabb, a csökkentett heti pihenőidő kompenzációjaként tartott heti pihenőidőt tarthassanak. A vállalkozásnak dokumentálnia kell, hogy miként tesz eleget ennek a kötelezettségnek; a dokumentációt a telephelyén kell őriznie, hogy kérésre be tudja azt mutatni az ellenőrző hatóságnak.
BÍRSÁGTÉTELEK
A megengedett vezetési és pihenőidők megszegésére, valamint a menetíró-készülékre vonatkozó bírságtételek minden országban rendkívül magasak. Magyarországon a kisebb fokú szabálysértésekért (pl. 9 órás napi vezetési idő túllépése egy órát nem meghaladó hosszabbítással) 13 ezer forintot, míg a komoly jogsértésekért (pl. 9 órás napi vezetési idő másfélszeres túllépése) 390 ezer forintot szabnak ki; egyes esetekben előfordulhat 520 ezer forintos bírságtétel is (rendszeres heti pihenőidő járműben való eltöltése).
Minden országban rendkívül magas bírságtételeket alkalmaznak a tachográfkészülékkel vagy tachográfkártyával történő visszaélés esetén. Magyarországon a tachográfkártya nélküli vezetésnél 520 ezer forintos bírságtétellel kell számolni, a más személytől „kölcsönvett” kártyával való vezetést 800 ezer forinttal bírságolják, míg a menetíró készülék adatainak meghamisítására szolgáló beépített eszköz miatt 1 millió forint feletti bírságtételt rónak ki.
A kiróható bírságtételeket hazánkban „A közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet” 3. melléklete részletezi.
tovább a hazai bírságrendeletre »
Kapcsolódó korábbi híradásaink:
Tájékoztató a tachográfcsere kötelezettségével és a határidőkkel kapcsolatban »
2022. május 21-től engedélykötelessé váltak a kishaszongépjárműves árufuvarozók! »