Tisztelt Tagjaink! A szeptember 19-e óta működő Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszerben kiszűrt, a mérőpontok adatai szerint túlsúllyal közlekedő járművek üzembentartói 2017. december 31-ig csak figyelmeztetést kapnak a hatóságoktól, az esetükben kiszabható bírságokat ez idő alatt nem kell megfizetni. A csaknem 4 hónapos tesztidőszakban az MKFE folyamatosan egyeztet az NFM és a Magyar Közút illetékeseivel azért, hogy a dinamikus mérési eredmények – a rendszer teljes élesítése után – valóban jogos bírságok kiszabását eredményezzék, mert az objektív ágon beszedhető büntetések esetén nem lesz lehetőség kontrollmérés alapján jogorvoslatra. Kérjük, hogy segítsék az MKFE érdekérvényesítő munkáját, és osszák meg tapasztalatikat velünk, hogy tényszerű adatokkal, a mindennapi gyakorlatban szerzett tapasztalatokkal rendelkezzünk a hatósági egyeztetéseken.
A TSM-rendszer kiépítésének hármas célja volt: a közlekedésbiztonság javítása, az útvagyon védelme, és a szabálytalanul versenyelőnyhöz jutó fuvarozók kiszűrése. A jogalkotó szándékával az MKFE abban az esetben tud egyetérteni, ha a fenti célok érdekében üzemelő TSM-rendszer valóban megbízható és hiteles mérési eredményeket ad. Az elmúlt hónapokban az MKFE több alkalommal egyeztetett az NFM illetékeseivel, meggyőzve a minisztériumot arról, hogy a TSM-rendszer teljes beélesítése csak alapos, minden bizonytalan tényezőt kizáró tesztidőszak után lehetséges. A tárgyalások és a júliusi közös tesztméréseink után az NFM elfogadta, és hivatalosan is bejelentette, hogy a szeptember 19-ét követő időszakban, előreláthatólag december 31-ig nem lesz bírságolás, a szabálytalan fuvarozókat azonban levélben tájékoztatják a túlsúlyról, és az egyes esetekben kiszabható bírság mértékéről.
Wáberer György elnök, miniszterelnöki megbízott és Somogyi Gábor főtitkár a közelmúltban újabb megbeszélést folytatott Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkárral, ahol a TSM-mel kapcsolatban abban állapodtak meg, hogy a tesztüzem alatt havi rendszerességgel egyeztetnek a mérések eredményeiről, és a fuvarozók tapasztalatairól, észrevételeiről.
Az MKFE szakértői továbbra is elfogadhatatlannak tartják, hogy a TSM mérések eredményénél nincsenek toleranciaértékek (azaz már 1 kilogramm túlsúly bírságkiszabást eredményezhet), továbbá aggodalomra ad okot, hogy a mérőpontokat nem tesztelték szélsőséges időjárási viszonyok között (téli útviszonyok, hó, jég), nem ismert, hogy milyen eltérést eredményezhet az útfelület kopása, deformálódása, nincs adat arról, hogy milyen mérési adat születik fékező, gyorsító vagy más manővert végrehajtó járműveknél, és nem tisztázott a nem statikus rakományok (folyadékok, ömlesztett áruk, élő állatok stb.) viselkedése miatt előforduló „túlsúly” kérdése is.
Ahhoz, hogy az MKFE elérje célját, és a TSM hálózat addig tesztüzemben maradjon, ameddig minden kérdésre megnyugtató választ kapunk, szükséges a fuvarozók tapasztalatainak elemzése. Ezekkel az adatokkal egyértelműen kiszűrhetők, igazolhatók a rendszer hiányosságai. A tesztidőszakban felmerülő problémákat az MKFE vezetése a közlekedéspolitikai államtitkár és az NFM illetékesei elé kívánja tárni, hogy azokkal igazolja a TSM-rendszer esetleges működési hibáit.
Fentiek alapján kérjük, hogy a mellékelt adatlap kitöltésével (vagy amennyiben erre nincs módjuk, az adatlapon szereplő kérdésekre adott írásos válaszukkal) segítsék az MKFE munkáját!
A TSM-adatlapot INNEN>> töltheti le.
Az Önök cégéhez beérkezett „bírságtájékoztatók” alapján kitöltött TSM-mérési adatlapokat kérjük, folyamatosan küldjék meg a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre.
Köszönjük a közreműködésüket, és a segítségüket!
MKFE kommunikáció