A magyar úthálózatot használó külföldiek ne tüntessenek fel valótlan, kedvezőbb emissziós kategóriát viszonylati jegy vásárlásánál, valamint a 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti járműveikkel ne játsszák ki a használatarányos HU-GO rendszert azáltal, hogy kisáruszállítókat megillető e-matricát vásárolnak! — összegezhető röviden annak a levélnek a tartalma, melyet július 22-én egyesületünk a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt (NÚSZ) vezérigazgatójának küldött; kérve a tisztességtelenül trükköző külföldi tehergépjármű-üzembentartók kiszűrését.
A levélben — tagjaink visszajelzései alapján — két olyan módszerre is felhívjuk az útdíjszolgáltató figyelmét, melyek versenyhátrányt okoznak a hazai vállalkozásoknak és a központi költségvetésnek.
A külföldi fuvarozók egyik tipikus módszere, hogy büntetlenül és rendszeresen visszaélnek azzal a lehetőséggel, hogy olyan viszonylati jegyet váltanak, melyen a legkedvezőbb (EURO-6-os) besorolást tüntetik fel annak ellenére, hogy tehergépjárművük ennél jóval szennyezőbb.
A másik bevált gyakorlat, hogy olyan tehergépjárműre vásárolnak e-matricát, amely meghaladja a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget, azaz használatarányos útdíjat kellene fizetnie.
Mindkét módszer csalás, mely nemcsak versenyhátrányt okoz a hazai fuvarozóknak, hanem az útdíjbevételt is csökkenti.