Újabb ellenőrzésen vett részt az MKFE augusztus elején. Az NKH-MKFE csapata ezúttal az M7-es autópálya 193-as kilométerszelvényénél, a zalakomári pihenőnél található közúti tengelysúlymérő állomáson tevékenykedett, a vasárnapi közlekedési korlátozás feloldása időpontjától kora reggelig.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság ellenőrei mellett az Egyesület képviseletében Pencz Zoltán, Erdei Péter, Ignácz József Péter, Kovács Kornél, Tóth István és Raffai Péter vett részt július 31-én és augusztus 2-án. Az első alkalommal este 9-től hajnal 5 óráig, a második napon este 6-tól éjjel 1 óráig tartó ellenőrzések során – teljes kiterelés mellett – minden elhaladó külföldi kamiont megállított a hatóság. A tapasztalatok alapján elmondható, hogy a megvizsgált kamionok nagyobb részénél nem volt hiányosság, a piacvédelmi szempontból kockázatot jelentő ukrán kamionoknál sem volt kirívó a szabálytalanságok száma. Ahol ez mégis előfordult, ott megtörtént a bírságolás.
Az ukrán sofőrök szinte mindegyike által bemutatott, Tornyiszentmiklóson indított adómentes tranzitengedélyek felmutatása után további intézkedéseket (piacvédelmi szempontból) nem volt szükséges foganatosítani, ugyanakkor a kontroll majdnem minden esetben kiterjedt a vezetési és pihenőidő, valamint ADR ellenőrzésre is. További intézkedés (bírság- vagy pótdíjkiszabás) az akció során a hétvégi korlátozás megszegése, egy török kamion esetében az engedélyek teljes hiánya, illetve több esetben túlrakodás miatt történt.
A megállított járművek műszaki állapota általában megfelelő volt, csak néhány aggasztóan elhanyagolt kamion akadt fenn a szűrőn. Az alacsony arány ellenére is szükséges lenne azonban eljárást kezdeményezni ellenük, de erre a közúti ellenőröknek jelenleg kevés lehetősége van.
Ukrán járművek vizsgálata során előfordult, hogy a CEMT engedély adatai és a forgalmi engedély között kisebb eltérés volt a cégek pontos neve, címe között. Általános magyarázat volt erre, hogy a cirill betűk latinra történő átirata során változik az írásmód, ebből fakad a különbség. Az MKFE szakértői azonban azt valószínűsítik, hogy több „baráti” vállalkozás (vagy cégcsoport) használja fel így az engedélyt. Ezt a gyanút azonban a helyszíni ellenőrzéseken nincs mód bizonyítani.
Óriási hiányosság – erre haladéktalanul megoldást kell találni –, az ellenőrzéseken feltárt szabálytalanságokra kiszabható közigazgatási bírságok kiszabásának korlátozottsága. Amennyiben ugyanis a mérőállomáson nem teljesít szolgálatot olyan hatóság (rendőrség, NAV, NKH), amelynek van bírságkiszabási joga, akkor az állomást működtető Magyar Közút Nonprofit Zrt. csupán a túlsúly miatti pótdíjat szedheti be, a bírságról – amelynek összegét egyébként a mérőállomásokon működő szoftveres rendszer kiszámítja, és ki is nyomtatja – csupán „tájékoztathatja” a gépkocsivezetőket. A zalakomári, bal oldali állomáson, az Egyesület által becsült, nem hivatalos adat szerint, csak 2016 júliusában 300 millió forint közigazgatási bírság nem került kiszabásra emiatt.
További hiányosság – amire a 100 fős speciális ellenőrzőcsoport folyamatban lévő felállítása miatt különös figyelmet kell fordítani –, az ellenőrzőpontok infrastruktúrájának javítása. Szükség van fedett leállóhelyekre, ahol télen-nyáron, mindenfajta időjárási viszonyok között folyhatna a kontroll, továbbá megfelelő szociális épületekről is gondoskodni kell, hogy az ellenőrök kulturált körülmények között végezhessék a munkájukat.
Összességében az ellenőrzésekről elmondható, hogy azok piacvédelmi szempontból megfelelőek, az NKH ellenőrei a jegyzőkönyvkészítés mellett folyamatosan vitték fel a BILAT programba az éppen ellenőrzött engedélyek sorszámait.
Az NKH részére nemrég engedélyezett „kéklámpa” használat tovább erősítheti a hatóság tekintélyét, és az Egyesület képviselői örömmel állapítottak meg, hogy a zalakomári akcióban már két jól felszerelt ellenőri furgon vett részt a korábbi egy helyett, megteremtve ezzel a párhuzamos ügyintézés lehetőségét.
A következő közös akcióra várhatóan a délkeleti határszakaszon (Gyula, Nagylak stb.) kerül sor.
MKFE kommunikáció