Ahogy arról korábban beszámoltunk, 2017. szeptemberében, a közúti vegyesbizottsági kijevi ülésén a felek nem tudtak megállapodni a 2018. évi engedélykontingensben, mert a kontingensen kívüli (a kishatármenti forgalom engedélymentességéről való lemondásért cserébe kölcsönösen átadott) 1 500 darab engedély sorsáról nem tudtak megállapodni a felek.
A tárgyalások budapesti folytatásán – a kétnapos egyeztetés végén – az ukrán fél elfogadta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium javaslatát, és aláírták a jegyzőkönyvet. Az engedélyek számát tekintve mindkét ország részére megmaradt a 2017-ben kölcsönösen kicserélt engedélymennyiség, amely a magyar fuvarozók esetében 29 000, az ukrán fuvarozóknak 31 750 darab engedélyt jelent.
Az ukrán fél a tárgyalás során előbb teljes liberalizációt, majd ebből engedve, a kontingens növelését kívánt elérni. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ezeket a kéréseket nem támogatta, ellenben javaslatot tett az adóköteles engedélyek 1:2 arányban történő átváltására, melynek értelmében az ukrán fél a 10 000 darab adóköteles tranzitengedélyéből 2000 engedélyt átválthat 1 000 darab adóköteles loco engedéllyé.
A kontingensen felüli 1 500 darab adómentes engedélyt (amely eredetileg 1 000 db loco és 500 db tranzit engedélyt jelentett) 2 500 darab adómentes tranzitengedéllyé váltották át a felek. Ennek köszönhetően 1 000 darabbal csökkent az ukrán fuvarozók Magyarország területén érvényes kontingensen belüli adómentes loco engedélye.
Összességében így az ukrán fél kontingensét képező engedélymennyiség 1 000 darabbal csökkent, míg a magyar fél részére változatlan maradt a kvóta. A kontingensen kívüli engedélyek sorsáról a felek a következő VB-n döntenek, amikorra a jelenleg hatályos egyezmény módosítását kidolgozza a két tárgyalófél.
MKFE Kommunikáció