Az MKFE – együttműködve az ukrán ASMAP vezetőivel – magas szintű, hatoldalú találkozón ültette tárgyalóasztalhoz a magyar és az ukrán határrendészet és vámhatóság vezetőit 2020. február 28-án, Ungváron. A találkozó legfontosabb célja az volt, hogy az ukrán hatóságok elismerjék, a határátlépés gyorsításának kulcsa a csopi terminál, azaz az ukrán hatóságok kezében van.
Az MKFE több hónapos egyeztetéseket követően 2020. február 28-ra tudta tető alá hozni azt a történelmi találkozót, ahol első alkalommal sikerült tárgyalóasztal mellé ültetni a magyar és ukrán vám és határvédelmi szervek magas rangú vezetőit annak érdekében, hogy a felek közvetlenül egymással tisztázzák, mi okozza a Záhony-Csop határátkelő működésének zavarait. A találkozót az MKFE és az ASMAP közösen szervezte meg, és mindkét fél sikeresnek, eredményesnek ítéli.
A megbeszélésen a magyar és az ukrán hatóságok is a legmagasabb szinten képviselték szervezeteiket, és a most kialakult együttműködésnek köszönhetően a jövőben jelentős javulásra van kilátás az ukrán-magyar határ tehergépjármű forgalmában.
A találkozón az MKFE-t Ignácz József Péter elnök, Karmos Gábor főtitkár és Illés Ferenc, az Árufuvarozási Tanács titkára képviselte. A megbeszélésen az MKFE hangsúlyozta: a jelenleg tapasztalt problémák megoldása gazdasági érdek, amely mindkét ország vállalkozásaira komolyan hat, ezért a határ áteresztőképességének növelése, a terminálok hatékonyságának javítása mindkét fél elemi érdeke.
Karmos Gábor a találkozón röviden ismertette az MKFE korábbi egyeztetéseinek eredményét, beszámolva a jelenlévőknek arról, hogy a magyar hatóságok az érdekképviselet javaslatainak megfelelően folyamatosan, üresjárat és indokolatlan várakozási idő nélkül töltik fel a magyar oldalon a terminált. A főtitkár rámutatott, hogy az elmúlt hetek, hónapok során minden alkalommal úgy tűnt, a fennakadást a csopi oldal működési zavarai okozzák, ezért – egyetértve az ASMAP hasonló kérésével – azt szorgalmazta, hogy az ukrán hatóságok is vizsgálják felül a működési gyakorlatukat a gyorsabb határátlépés érdekében.
Ignácz József Péter ismertette azokat a szabálytalan (gyakran az ukrán hatóság közreműködésével zajló) gyakorlatokat is, amelyeket a magyar gépkocsivezetők tapasztalnak az ukrán oldalon (pl. sorkerülés felvezető autókkal, forgalommal szemben történő előrejutás), rámutatva arra, hogy ezek a tevékenységek a korrupció melegágyai, ezért minden formában küzdeni kell ellenük. Ez ellen lenne megoldás a más, hasonlóan nagy forgalmú terminálokon bevált regisztrációs rendszer bevezetése az ukrán-magyar határon is, ami egyrészt tervezhetővé teszi a gépkocsivezetők számára a várakozási idő (ha van) eltöltését, másrészt kizárja az említett szabálytalan gyakorlatokat.
Felmerült továbbá a terminálhasználati díj eltérő mértékének kérdése, az MKFE jelezte, hogy a fuvarozók visszajelzése alapján jelenleg nem ugyanazt a díjat kérik el a külföldi fuvarozóktól, mint az ukrán gépkocsivezetőktől, ami indokolatlan különbségtétel. A csopi terminállal kapcsolatban további kérés volt az üzemeltetők felé, hogy a szociális helységeket tegyék folyamatosan elérhetővé, növeljék a kapacitásukat és indokolt lenne a felújításuk is.
Az MKFE képviselői ismét szorgalmazta a Záhonyt tehermentesítő alternatív teherforgalmi határátkelő megnyitását is, kiemelve, hogy a magyar oldalon a beregsurányi határátkelő évek óta alkalmas lenne a 40 tonnás szerelvények fogadására, de a határ másik oldalán lévő luzhankai terminál fejlesztése – a folyamatos ukrán ígéretek ellenére – még mindig nem fejeződött be.
A találkozó végén mind az ukrán, mind a magyar hatóságok képviselői megköszönték az MKFE és az ASMAP közreműködését a találkozó megszervezésében, és a felek megállapodtak abban, hogy a jövőben fél évente újra találkoznak.
Az Ungvár TV tudósítása a találkozóról (03:10-től)
https://www.youtube.com/watch?v=q8QHRTJm6gY
Fotók: Ungvár TV
MKFE kommunikáció