Ma Kelemen, Klementina napja van.

Új okos tachográf: ellátási problémák

 Ahogyan arról korábban beszámoltunk », 2023. augusztus 21. után az unióban elsőként forgalomba helyezett nehéz-haszongépjárműveket már második verziójú okos tachográffal (ST2 vagy Gen2v2) kell felszerelni. A készülék elérhetőségi problémái miatt azonban az IRU máris — Európában egységes — türelmi idő bevezetését szorgalmazza az Európai Bizottságnál.


Jóllehet a típusjóváhagyási engedélyt az előírt határidő előtt nem sokkal mindkét nagy gyártó, a Continental és a Stoneridge is megszerezte a legújabb tachográfra, a súlyos szállítási késedelem lehetetlenné teszi, hogy nagyszámú — az IRU információi szerint már 20 ezres nagyságrendű — új teherautót és autóbuszt szereljenek fel az új készülékkel Európában. Az ellátási probléma nemcsak az újonnan forgalomba helyezni kívánt haszongépjárműveket érinti, hanem azokat is, amelyeknél az első verziójú okos tachográf (ST1 vagy Gen2v1) meghibásodása miatt szükséges a csere, ugyanis az uniós szabályok alapján ilyenkor a műhelyeknek a legújabb típust kell már beszerelniük.


Fontos lenne a harmonizált uniós fellépés, mert még ha egy tagállam egyoldalúan úgy is dönt, hogy augusztus 21-ét követően is elfogadja egy ideig az ST1-készülékkel felszerelt új járművek nyilvántartásba vételét és forgalomba helyezését, a fuvarozókat megbírságolhatják, ha átlépik az ettől eltérő megközelítést alkalmazó tagállamok határait.


Az IRU ezért levélben fordult Adina-Ioana Vălean közlekedési biztoshoz, kezdeményezve, hogy a tagállamok hirdessenek meg átmeneti türelmi időszakot 2023. év végéig, amely alatt:


az ST1-gyel felszerelt új járműveket az ST2-vel felszerelt járművekkel párhuzamosan ideiglenesen elfogadják a nyilvántartásba vételre, feltéve, hogy a türelmi időszak végéig (a járműgyártó költségére) utólagosan felszerelik őket az ST2-vel,

    és

a hatóságok nem alkalmaznak szankciókat a fuvarozókkal szemben, ha a türelmi idő alatt a 2023. augusztus 21. után nyilvántartásba vett járműveket ST1 készülékkel használják.


Az MKFE több ízben is fordult az ÉKM-hez a magyarországi átmeneti időszak érdekében. Kerékgyártó János helyettes államtitkártól érkezett legutolsó válasz szerint a szaktárca azonban nem látja indokoltnak beavatkozni a Gen2V2 tachográfok ügyébe.


Időközben több tagállam is bejelentett már átmeneti moratóriumot. Az alábbi táblázatból azonban látható, hogy ezek a lépések nem egyeztetetten történnek:


türelmi időszakok összesítő táblázata országonként »


 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.