Magyarország és Ukrajna megnyugtató módon le akarja zárni a vitákat – jelentette ki a külgazdasági és külügyminiszter pénteken Budapesten, Dmitro Kuleba ukrán külügyminiszterrel folytatott tárgyalása után. Szijjártó Péter bejelentette, hogy a kárpátaljai infrastrukturális fejlesztések részekén megkezdődhet a záhonyi Tisza-híd felújítása, és új határátkelők is nyílhatnak. Ezek, és további, a válsághelyzetből való kiutat kereső témák is napirendre kerültek az MKFE észak-kelet magyarországi régiójának közös tagi találkozóján, amelyre csütörtökön került sor Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megye szervezésében.
Szijjártó Péter és Dmitro Kuleba a megbeszélésüket követő sajtótájékoztatón elmondták: vannak kérdések a kétoldalú kapcsolatokban, amelyeket továbbra is másként ítélnek meg, de most adott a lehetőség a megállapodásra, amely kijelöli a jövőre vonatkozó utat – mind az oktatási és nyelvhasználati kérdésekben, mind a gazdasági együttműködés lehetőségeiben.
Szijjártó Péter az infrastrukturális fejlesztésekről elmondta: új határátkelőket nyithatnak – Nagyhódos és Nagypalád, valamint Beregdaróc és Beregdéda között, továbbá megkezdődhet a záhonyi Tisza-híd felújítása.
Az MKFE különösen fontosnak tartja a Tisza-híd régóta tervezett felújítására vonatkozó bejelentést, amely a záhonyi határátkelő forgalmának gyors és tartós javulását jelentheti. Ugyanakkor továbbra is hiányzik, és a külügyminiszteri találkozón sem esett szó az MKFE által javasolt alternatív útvonal kiépítéséről: a beregsurányi határátkelő bővítését és megnyitását a nehéztehergépjármű forgalom előtt információink szerint az ukrán oldali fejlesztések késlekedése okozza.
Ignácz József Péter, az MKFE elnöke a rövidesen sorra kerülő miniszteri találkozóján ezt a kérdéskört is jelezni fogja Palkovics Lászlónak, annak érdekében, hogy a következő időszakban intenzívebbé váló magyar-ukrán együttműködési, infrastruktúra fejlesztési megállapodások kidolgozásakor a záhonyi határ fejlesztése mellett a beregsurányi átkelő bővítése is prioritást élvezzen.
A külügyminiszteri találkozón a járványhelyzet miatt hozott korlátozó intézkedésekről is szó esett: bejelentették, hogy a következő napokban, hetekben a személyforgalomban történő határátlépésben is könnyítések várhatók, elsőként az ingázók és a munkavállalók tekintetében. Dmitro Kuleba hozzátette: a külföldiek beutazása tekintetében teljes liberalizációt szeretne megvalósítani Ukrajna. Az ukrán politikus hozzátette: várhatóan júliusban a két ország miniszterelnökei is találkoznak majd, hogy Orbán Viktor miniszterelnök és Volodimir Zelenszkij elnök a legmagasabb szinten is egyeztessen a felmerült kérdésekről.
Csütörtökön, az észak-kelet magyarországi MKFE tagvállalkozások kezdeményezésére összehívott tagi találkozón többek között a fenti témákról is egyeztetett Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megye MKFE képviselője, továbbá az egyesület elnöke és elnökségi tagjai, valamint főtitkára és megbízott főtitkár-helyettese a megjelent fuvarozókkal. A találkozón a határhelyzet mellett szó esett a koronavírus-járvány okozta károkon túl a piacvédelem hiányosságaiból fakadó, a magyar vállalkozásokat kritikus helyzetbe hozó súlyos piacvesztésről is. Az összegyűlt mintegy 50 vállalkozás azonnali beavatkozást sürget a magyar kormány részéről. A hazai közúti áruszállítók, és a személyszállító vállalkozások ugyanis ezidáig nem részesültek olyan, a gazdaságvédelmi akcióterv részeként megítélt támogatásban, amely ahhoz szükséges, hogy a vállalkozások túléljék a járvány miatti forgalomcsökkenést, és megőrizzék piaci pozícióikat az egyre agresszívebb árpolitikát folytató külföldi konkurenciával szemben.
A találkozón Ignácz József Péter ismertette a jelenlévőkkel azt az 5 pontos javaslatcsomagot, amelynek megvitatására a következő napokban lesz lehetősége Palkovics Lászlóval, az Innovációs és Technológiai Minisztérium tárcavezetőjével. Mint a találkozón elhangzott, a „fuvarozók ideje elfogyott”, a benyújtott javaslatok „azonnali és érdemi tárgyalását, majd megvalósítását várják a magyar kormánytól”, különös tekintettel az előzetes elektronikus regisztrációs rendszer haladéktalan bevezetésére, és az ITM közúti ellenőri csoportjának megerősítésére. Emellett a fuvarozók olyan további intézkedések meghozatalát sürgetik, amelyek csökkenthetik a fuvarozáshoz kapcsolódó, nemzetközi viszonylatban is magas költségeiket (pl. útdíj, biztosítási díjak), továbbá megszüntetnek olyan, az ágazatot sújtó problémákat, mint a TSM-rendszer működési hibáiból fakadó bírságok.
MKFE Kommunikáció