FIGYELEMFELHÍVÁS: csökkentett (45 óránál rövidebb, de legalább 24 órás) heti pihenőidőre hazatérés esetén legfeljebb 1 órával hosszabbíthatja meg a vezetési időt! Kétórás hosszabbítás csak rendszeres (legalább 45 órás) heti pihenőidő megkezdése céljából megengedett, és 30 perces szünetnek kell megelőznie!
2020. augusztus 19-i híradás
Tisztelt Tagjaink!
Az uniós vezetési- és pihenőidő előírásokat módosító (AETR-t nem!) 2020. augusztus 20-tól hatályos 2020/1054/EU Rendelet 11. pontjának magyar nyelvű szövege a napi és heti vezetési idő (a kétheti 90 órára nem vonatkozik) 1 vagy 2 órával történő túllépése között csak aszerint tesz különbséget, hogy utóbbi lehetőség kihasználását egy, az időtúllépést közvetlenül megelőzően tartott megszakítás nélküli 30 perces szünethez köti.
Atekintetben azonban egyformán fogalmaz a magyar szöveg, hogy a hazaérést segítő hosszabbítás annak érdekében történhet, hogy a járművezető ott „heti pihenőidőt vegyen ki.” Heti pihenőidőt, csökkentett (45 óránál rövidebb, de legalább 24 órás) és rendszeres (legalább 45 órás) heti pihenőidő közötti különbségtétel nélkül.
Ezzel szemben azonban:
A rendelet idegen nyelvű (angol, német, olasz, francia biztosan) szövegeiben a hosszabbítás célja szerint is egyértelmű különbség van téve az 1 és 2 órás változatok között, és a 30 perces megelőző szünethez kötött, akár 2 órás vezetési idő túllépés csak rendszeres (legalább 45 órás) heti pihenőidő megkezdése céljából megengedett, csökkentettre (45 óránál rövidebb, de legalább 24 órás) nem.
Az EU felé jelezzük a problémát, az esetleges külföldi büntetések megelőzése céljából azonban azt javasoljuk, hogy csökkentett heti pihenőidőre hazatérés esetén legfeljebb 1 órával hosszabbítsák meg a vezetési időt.
2020. szeptember 22-i híradás
FRISSÍTÉS! — Az MKFE fenti jelzése nyomán 2020. szeptember 22-én megjelent a magyar szöveg helyesbítése az EU Hivatalos Lapjában.