Ma Zsófia napja van.

Egyesületi kezdeményezés a tokaji áthajtást érintő korlátozások visszavonására

2025. szeptember 16-án az MKFE levélben fordult a szaktárcához a Tokajon áthaladó 38-as számú út teherforgalmának ügyében, amellyel kapcsolatban váratlan hír, hogy kavicsszállító járművek áthaladását megtiltották Tokajban.


A nemzetközi tranzitforgalmat már korábban korlátozták az érintett szakaszon, ám tagi visszajelzések alapján értesültünk róla, hogy az áthajtás lehetőségét immár áruféleséghez is kötik, így a kőszállítók számára korlátozzák az áthajtást. A döntésről - ahogyan azt a Lázár miniszter úrnak írt levélben is sérelmezzük - előzetes egyeztetés nem volt, és a korlátozás foganatosítása után sem értesítették róla az egyesületet.


Mivel a követ rendszerint a tállyai kőbányából szállítják, jelentős veszteségeket jelent egy vállalkozás számára, ha csak a tokaji szakaszt elkerülve tud közlekedni. Számadatokkal támasztottuk alá, hogy már ideális esetben - amennyiben engedélyezik az áthajtást - is kétséges a fuvar megtérülése, ha pedig korlátozzák az áthajtást, az további pénzügyi terheket ró a vállalkozásra, úgymint a keletkező útdíjtöbblet, a megnövekedett üzemanyagköltségek, az időveszteség, valamint a jelentős környezetterhelés, amivel a kerülőút jár. Emiatt a jelenlegihez képest körülbelül háromszoros fuvardíjat kellene elkérniük a vállalkozásoknak, hogy ne legyen veszteséges a fuvar.


Kezdeményeztük, hogy vizsgálják felül a döntést, és amennyiben lehetséges, állítsák vissza a korábbi áthajtási szabályozást regionális szinten. Emellett kompromisszumra törekedő javaslatokat tettünk arra vonatkozóan, hogy a kőszállítókat csak a lakosság szempontjából frekventált időszakokban korlátozzák (pl.: a reggeli és délutáni órákban), illetve, hogy engedélyezzék az áthajtást, ha a kerülő legalább 50%-kal hosszabb ahhoz az útvonalon képest, amivel az áthajtás járna. Emellett egyesületünk felhívta a figyelmet arra is, hogy a Tokajt elkerülő főút és híd kérdésében korábban már született kormányzati elhatározás a megvalósításra vonatkozóan, amelyet eredetileg 2022-re terveztek volna befejezni. Ugyanakkor a 10 ezer milliárdos, 2035-ig szóló fejlesztési csomag tervezetébe annak ellenére sem került be, hogy érdemi és megnyugtató megoldást csak ez tudna biztosítani a lakosság és a fuvarozók számára.


                               Az MKFE levele Lázár János miniszter úrhoz (2025.szeptember 16.) »


Kapcsolódó cikkeink:

Kezdeményezés a tokaji behajtási engedélyek ügyében (2023. július) »

Életbe lépett a Tokaj-környéki forgalomkorlátozás! (2014. február) »

 

Webhelyünkön sütiket használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.